Elisa brändäsi digipalvelut

Mitä yhteistä on Fiskarsin saksilla, Elisalla, Elovena-kaurahiutaleilla, Finlaysonin lakanoilla ja Karhu-oluella? Kyllä, kaikki saattavat olla osa tavallista arkipäivää.

Ajankohtaisempi oikea vastaus on kuitenkin se, että ne ovat viime vuosina palkittuja brändin rakentajia. Uusin näistä on Elisa, jonka toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila kävi pokkaamassa Vuoden brändinrakentaja -palkinnon Mainonta-päivällä 13. syyskuuta.

Mattilan kiitospuheessa vaikuttavin kohta oli toteamus, että brändin rakentamisesta suurin kunnia kuuluu 4 200 elisalaiselle: he lunastavat brändi-lupauksen joka päivä työssään.

Kuinka oikeassa Mattila onkaan! Brändi-strategia kuuluu johdolle, sen visualisointi ja viestintä markkinointi- ja viestintäosastoille ja käytännön toteutus koko organisaatiolle. Jollei lupaus ”uusia, fiksuja tapoja tehdä tuttuja juttuja” toteudu joka päivä puhelimessa, Elisan myymälässä, rautatieaseman pop up -kaupassa ja kaikkien kanssa kaikkialla, ei Elisa-brändillä ole syntymisen edellytyksiä.

Vahva brändi vaatii johdonmukaista, pitkäjänteistä ja erottuvaa viestintää. Mutta ennen kaikkea se vaatii vahvaa johtamista. Brändi syntyy strategiasta, ja strategia johdetaan käytännön tekemiseksi.

Kuka vielä muistaa Helsingin puhelinyhdistyksen? Minä muistan, koska olen ostanut sen puhelinluettelon kannesta mainostilaa monena vuonna. Elisa, entinen HPY, on kasvanut yritysostojen kautta liki valtakunnalliseksi tietoliikenne-, tietotekniikka- ja online-palveluyritykseksi. Ja mikä hienointa, se on muistanut matkan varrella myös vaalia brändiään ja kehittää sitä määrätietoisesti koko ajan.

MTL (Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto) teki muiden alan liittojen kanssa viime vuonna Suomen markkinoinnin nykytilalle ruumiin avauksen. Löydös oli ikävää tutkittavaa. Suomalaiset yritykset käyttävät markkinointiin vain puolet niistä panoksista, mitä vastaavat yritykset Ruotsissa. Meiltä puuttuu brändin kehittämisosaamista. Varsinkin ymmärrys siitä, että brändi lunastetaan joka päivä asiakasrajapinnassa, on vielä harvinaista.

Ruumiin avaus näyttää herättäneen monia yrityksiä ja jopa poliittisia päättäjiä siihen havaintoon, että meidän on tehtävä markkinointiosaamisellemme jotain – ja pian. Muuten meillä ei ole mahdollisuuksia kilpailla globaalissa kilpailussa.

Olen erityisen onnellinen markkinoinnin puolesta siitä, että Vuoden brändinrakentajan palkinto meni entiselle Helsingin puhelinyhdistykselle. HPY ei ollut aikoinaan maailman eikä Suomenkaan seksikkäimpiä yrityksiä. Lakanasta ja oluesta on helpompaa luoda brändi, kuin liittymästä tai online-palvelusta. Elisa on vahva todiste siitä, että ammattitaidolla, uusiutumisella, oikealla strategialla ja sinnikkäällä brändin rakentamisella voi syntyä menestystarinoita. Upeaa, että saimme esimerkin!

Tarja Virmala

Sidosryhmä- ja viestintäjohtaja,

Tarja Virmala on viestinnän ja markkinoinnin moniottelija. Hänellä on yli 30 vuoden kokemus tiedottajan, viestinnän, vuorovaikutuksen, markkinoinnin, johtamisen ja kirjoittamisen tehtävistä. Hän on ollut kolumnistina useissa medioissa ja bloggaajana monilla verkkosivustoilla.

Tarja Virmala on Paltan sidosryhmä- ja viestintäjohtaja sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL:n toimitusjohtaja. Hän on ajatellut maailmaa viestinnän silmälasien läpi kansainvälisessä pörssiyhtiössä, pienessä yrityksessä konsulttina, suurissa liitoissa lobbarina.

Tarja tietää, että vanhakin koira oppii uusia taitoja. Hänellä on kaksi itsepäiseksi luonnehdittua jo aikuista terrieriä. Ne oppivat joka viikko jotain uutta.

Koirien lisäksi Tarja harrastaa monipuolisesti liikuntaa ja hoitaa mielenterveyttään kirkkaan erämaajärvi Puulan rannalla.

Lisää aiheesta

Paltan ekonomistit: Kasvun hidastuminen yllättää yritykset

Talouden ennustaminen näyttää vaikeammalta kuin pitkään aikaan. Suomessa yritysten kasvu on vielä vahvaa, mutta näkymät ovat heikentyneet selvästi. Palvelualan yritysten kasvu ja työllistäminen ovat jatkuneet kesän jälkeen ripeänä. Arvioimme, että palvelujen kasvu jatkuu myös matalasuhdanteessa. Suomalaisten palvelujen vienti vetää jopa yli kansainvälisen kysyntäpotentiaalin.

Paltan ekonomistit: Hallituksella on käyttämätön kortti taskussaan

Yksityisen palvelualan kevään liikevaihtokehitys oli pettymys. Myynnin ja henkilöstön määrän kasvu jatkuu kuitenkin ripeänä. Paltan tuoreen digitutkimuksen mukaan yritysten digipanostuksilla on suora yhteys kasvuun ja kansainvälistymiseen. Koko Suomea vaivaava pula osaajista hidastaa myös digiyritysten kasvua. Suomen hidastuvalla talouskasvulla on kovat rajoitteet. Hallitus voi kuitenkin päätöksillään edistää tuottavuutta ja talouskasvua panostamalla osaamiseen.

Digitaloudesta kasvua 2018 -tutkimus: Asiakaskokemuksen merkitys on ymmärretty

Digitalisaation ratkaiseva merkitys ymmärretään palveluyrityksissä entistä laajemmin. Viidennes palveluyrityksistä kokee olevansa alansa digikehityksen eturintamassa. Lisäksi kolmannes seuraa ja pyrkii hyödyntämään kehitystä. Yrityksen kasvu kytkeytyy tulosten perusteella vahvasti digitaalisuuden hyödyntämiseen ja kansainvälistymiseen.

Talouden timantti kaipaa hiomista

Kuvittele itsesi 1970-luvulle. Lasse Viren on pinkaissut neljännen kultansa. Radiossa soi Abba. Hippeily on taakse jäänyttä elämää, ja maailma on vakavoitunut kylmän sodan edessä. Öljykriisi nostattaa kaikkien niskakarvoja, sillä koko talous pyörii tavaran himon ja omistamisen ympärillä. Koska tavallisetkin tavarat ovat kalliita, tavaran valmistaminen on haluttu ja tavoiteltu osa globaalia työnjakoa. Pienemmässäkin pitäjässä tupruttaa tehtaan savupiippu.