Muutama viikko takaperin Talouselämän pääjuttu kertoi suomalaisen markkinoinnin häpeätilasta. MTL eli Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto on mukana hankkeessa, jossa selvitettiin suomalaisten yritysten markkinointi-investointeja ja suomalaisen kulttuurin markkinointihenkisyyttä. Löydös oli aika tunkkainen. Emme markkinoi, emme osaa kaupallistaa, meillä ei kouluteta markkinointia, emme osaa luoda kuluttajabrändejä emmekä ymmärrä, mitä markkinointi tarkoittaa.

Yrityksemme tekevät voittoa säästämällä ja kulukuurilla. Toinen vaihtoehto olisi kasvattaa yläriviä: myyntiä ja liikevaihtoa.

Tuhkaa ei kannata kovin pitkään ripotella päälleen. Ja mitä enemmän tunkiota kaivaa, sitä vahvemmin se haisee. Unohdetaan siis menneet, otetaan opiksi ja käännetään katse tulevaisuuteen.

Yksi suuri haaste markkinointiajattelun edistämiseen on suomalainen kansanluonne. ”Kell onni on, se onnen kätkeköön.” Onneksi meillä on kasvanut ja edelleen kasvamassa työelämään uusi sukupolvi, joka osaa puhua, olla vuorovaikutuksessa, pitää markkinointia tärkeänä ja uskoo yrittäjyyteen. Se ei ole koskaan kuullutkaan, ettei Suomesta kannattaisi viedä mitään hevosta pienempää.

Olemme aina olleet hyviä selviytymään kriiseistä. Kulukuurien ja säästämisen tie on kuljettu nyt loppuun. Edessä on umpikuja, Dead End. Kaikilla on hirveä kiire, jokainen säntäilee, kiireessä tulee sutta ja sekundaa. Seminaareihin ei ehdi, mitään uutta ei opi. Näin en voi jatkua.

Nyt on pakko ryhtyä miettimään arvonluontia eli ylärivin kasvattamista. Pakon edessä olemme ennenkin pystyneet ihmeisiin.

Meillä on takanamme kahdeksan kituliasta vuotta. Seuraavat seitsemän ovat Suomen kohtalolle ratkaisevia. Niiden jälkeen työelämässä on riittävästi uudella tavalla ajattelevia ihmisiä. He ymmärtävät, että pitää myydä ja että markkinointi ei ole hömppää vaan sillä kasvatetaan myyntiä.

Miten me selviämme seuraavan seitsemän vuoden yli? Meidän kaikkien vanhojen starojen pitää ensinnäkin tarkistaa oma asenteemme. Vuoropuhelu rikastaa elämää, kohteliaisuus on fiksua, tunne tekee elämästä elämisen arvoista.

Kun asenne on kunnossa, pitää hankkia oppia siitä, miten asiakkaalle luodaan uutta arvoa ja ikimuistoisia asiakaskokemuksia. Tähän tarvitaan enemmän valmennusta kuin hakukonemarkkinoinnin kurssi eikä Twitter-tilin aktivointikaan riitä. Meidän pitää perehtyä strategiseen markkinointiin, opetella konseptien luomista. Luetaan kirjoja, mennään koulutukseen, kyseenalaistetaan omia piintyneitä ajatuksiamme.

Hyvä tuote ei myy itse itseään. Suuretkin ostopäätökset tehdään tunteella. Tämä saattaa olla meille perirationaalisille härmäläisille vaikein rasti. Kannattaa silti yrittää laittaa vähän fiilistä kehiin.

Otetaan esimerkkejä. Hyvin maailmalla kaupaksi käyvän Ponssen markkinoinnissa on fiilistä vähintään yhtä paljon kuin faktaa. Uuden koneen kehittämisestä tehdään ilmiö ja sen lanseeraamisen ympärille luodaan tarina. Kun uusi kone on kehitetty ja valmis, sen lanseerauksesta tehdään numero.

Tai niinkin arkipäiväinen aihe kuin matkustaminen junalla. Siihenkin voi ladata huikeasti tunnetta.