Virtuaalinen viestintä

”Virtuaalitodellisuus” on merkitystään vaatimattomampi sana. Se on kuin sukeltaminen, jota ei voi sanoilla kuvata, se pitää kokea. Seuraavan vuoden aikana laadukas virtuaalitodellisuus on vihdoinkin tavallisten kuluttajien saavutettavissa. Mikä muuttuu?

Kaikki. Asunto tai lomamatka on helpompi ostaa sen jälkeen, kun on ne ensin aidosti kokenut. Monet asiat on helpompi ymmärtää, kun niihin voi sukeltaa. Mount Everestin valloittaminen tai Waterloon taistelu aukeaa kunnolla vasta, kun voit kokea nuo kolmiulotteisesti, paikan päällä lennellen.

Vielä vaikuttavampaa on ymmärtää, miten helppoa keinotodellisuuden koodaaminen on. Tuttu, joka ei ole omien sanojensa mukaan tuon lajin koodaamisen ammattilainen, loi uskottavan avaruussimulaation jonnekin maan ja kuun väliin kahdessa tunnissa. Kahdessa tunnissa!

Virtuaalitodellisuudesta tulee yhtä elimellinen osa viestintää kuin mitä vaikkapa powerpoint-slidet ovat tänään. Paitsi että hyvän ja huonon virtuaalisuuden ero on moninkertainen kuin mitä se on hyvän ja huonon powerpoint-presentaation välillä.

Mitä tämä tarkoittaa?

Viestinnän, markkinoinnin, liiketoimintamallien osaamisen, visualisoinnin ja koodaamisen konvergenssi kiihtyy. Muutaman vuoden päästä yksikään edellä mainituista ei ole kovin kiinnostavaa yksin. Yhdessä ne ovat lyömättömiä. Tapahtuuko tämä yksittäisten osaajien ekosysteemissä vai kaiken tuon osaamisen yhteen keräävien yritysten kautta, jää nähtäväksi.

Kaikille edellä kerrotuilla aloilla toimiville tämä tarkoittaa kolmea asiaa.

Yksi. Pidä huolta siitä, että joko yrityksestäsi tai kumppaneistasi löytyy neljänlaista osaamista. Strategista ymmärrystä siitä, miten monimutkaiset dynaamiset systeemit toimivat. Kykyä kääntää tuo ymmärrys oivaltavan kiinnostaviksi tarinoiksi. Taitoa visualisoida strateginen näkemys ja sen avaava tarina. Lahjakkuutta vääntää nuo kolme edellistä osaamista kauniiksi koodiksi.

Kaksi. Noiden neljän osaamisen niveltäminen yhteen vaatii aivan uudenlaista ihmisyhteisöjen vuorovaikutuksen orkestrointia. Työ muuttuu, kun kaikki arvokas tapahtuu vuorovaikutuksessa. Uudenlaisen raikkaan johtamisen taidot siirtyvät kategoriasta ”nice to have” kategoriaan ”must have”.

Kolme. Maailma on 99 prosenttisesti Suomen ulkopuolella. Pelkkä suomalaiseen yhteiskuntaan linkittyminen ei enää riitä. Miten kansainvälisyyden hoitaa, ei ole niin tärkeää. Välttämätöntä on hoitaa se. Kansainvälinen yritys, kansainväliset työntekijät, kansainvälinen näkökulma. Parhaimmillaan kaikki nuo yhdessä.

Mikael Jungner

Mikael Jungner on Kreab Oy:n toimitusjohtajana ja toimii Paltan Digityöryhmän puheenjohtajana.

Lisää aiheesta

Sanoista tekoihin

Tänään, perjantaina 18. tammikuuta, on viimeinen varsinainen työpäiväni Paltan viestintäjohtajana. Olo on vähintäänkin ristiriitainen. Jätän merkityksellisen ja ammatillisesti palkitsevan työn ja erinomaisen työyhteisön hypätäkseni työelämän syvään päähän, startup-yrittäjäksi. Päätökseni on yllättänyt, mutta itse asiassa tämä on seurausta Paltan tavoitteiden eteen työskentelemisestä.

Mukana murroksessa: Työnantajat ja työntekijät visioivat yhdessä ICT-alan työ...

Palta ja Ammattiliitto Pro jatkavat tänä syksynä ICT-alan työn tulevaisuus -hanketta.  Hankkeesta sovittiin ensimmäisen kerran vuoden 2016 työehtosopimusneuvotteluissa. Viime vuoden neuvotteluissa sovittiin hankkeen jatkamisesta. Hankkeella pyritään edistämään ICT-alan yritysten tuottavuutta, kilpailukykyä ja työhyvinvointia sekä uuden liiketoiminnan kehittämistä ja siihen liittyvää työpaikkojen syntymistä.

Paltan ekonomistit: Hallituksella on käyttämätön kortti taskussaan

Yksityisen palvelualan kevään liikevaihtokehitys oli pettymys. Myynnin ja henkilöstön määrän kasvu jatkuu kuitenkin ripeänä. Paltan tuoreen digitutkimuksen mukaan yritysten digipanostuksilla on suora yhteys kasvuun ja kansainvälistymiseen. Koko Suomea vaivaava pula osaajista hidastaa myös digiyritysten kasvua. Suomen hidastuvalla talouskasvulla on kovat rajoitteet. Hallitus voi kuitenkin päätöksillään edistää tuottavuutta ja talouskasvua panostamalla osaamiseen.

Digitaloudesta kasvua 2018 -tutkimus: Asiakaskokemuksen merkitys on ymmärretty

Digitalisaation ratkaiseva merkitys ymmärretään palveluyrityksissä entistä laajemmin. Viidennes palveluyrityksistä kokee olevansa alansa digikehityksen eturintamassa. Lisäksi kolmannes seuraa ja pyrkii hyödyntämään kehitystä. Yrityksen kasvu kytkeytyy tulosten perusteella vahvasti digitaalisuuden hyödyntämiseen ja kansainvälistymiseen.