Digitalisaatiolla uutta liiketoimintaa

– Asiakaskokemus verkossa ei saa hävitä perinteiselle palvelulle, sanoo Lindorff Oy:n toimitusjohtaja Tuija Keronen.

Lindorff tunnetaan yritysten ja yhteisöjen luotonantoon liittyvistä palveluista, kuten luottopäätöksistä, laskutuksesta ja saatavien perinnästä. Palveluiden perusta on yhä vahvemmin digitaalisessa osaamisessa.

– Digitalisaatio liitetään tyypillisesti prosessien tehostamiseen ja asiakaspalvelun kehittämiseen, ja näin on Lindorffissakin. Mutta meille digitalisaatio on merkinnyt myös uutta liiketoimintaa, Lindorffin Suomen toimitusjohtaja Tuija Keronen kertoo.

Erityisen ylpeä Keronen on lasku- ja erämaksupalvelusta, jolla kauppias voi myydä tuotteitaan tai palvelujaan laskulla tai osamaksulla ilman, että asiakas edes huomaa, että hänen luottokelpoisuutensa on oston yhteydessä tarkistettu.

Lindorff tekee luottopäätöksen salamannopeasti yhdistämällä tietoja eri lähteistä. Se hoitaa myös rahoituksen, laskutuksen ja maksamiseen liittyvän asiakaspalvelun – kauppiaan brändin alla. Maksutavan avulla kauppias saa paitsi mahdollisuuden kasvattaa myyntiä ja kassavirtaa myös arvokasta tietoa asiakkaidensa ostokäyttäytymisestä.

– Huolehdimme osaltamme siitä, että luotolla myydään vain niille, joilla on kykyä maksaa. Kuluttajalle laskulla maksaminen tuo turvallisuutta, toteaa Keronen tyytyväisenä.

Maksutapa on käytössä yli 800 verkkokauppapaikassa ja myymälässä, ja sillä on tehnyt ostoksia yli 200 000 suomalaista.

Suomen Turussa kehitettyä lasku- ja erämaksupalvelua viedään nyt konsernin muille Euroopan markkinoille. Pohjoismaisista juurista kasvanut Lindorff-konserni toimii 13 maassa.

Suomessa Lindorffilla on toimipisteet Turussa, Helsingissä ja Lahdessa. 500 työntekijästä jo noin 100 työskentelee digitalisaatioon liittyvissä tehtävissä.

Tiivistä yhteistyötä asiakkaiden kanssa

Lindorff-konsernin digitalisaatiostrategiassa korostuu asiakaskokemuksen parantaminen. Esimerkiksi Lindorff24-portaali mahdollistaa omien tietojen tarkistamisen ja Lindorffin perintään siirrettyjen maksujen hoitamisen itselle sopivana vuorokauden aikana.

Pysyäkseen aallonharjalla palveluntarjoajan on seurattava sekä asiakkaiden toimialoilla tapahtuvia muutoksia että teknologian tuomia mahdollisuuksia.

Verkkopalvelu on saanut käyttäjiltä paljon kiitosta muun muassa chat-neuvonnasta ja kuittauksesta, että asia on hoidettu, vaikka raha ei siirtyisikään tilien välillä heti.

Tuija Keronen korostaa, että digitalisaatio ei tarkoita asiakkaan ja palveluntarjoajan välisen vuoropuhelun vähenemistä vaan pikemminkin päinvastoin.
Esimerkiksi lasku- ja erämaksupalvelun
kaltaisten innovaatioiden taustalla on tiivis yhteistyö asiakkaiden kanssa.

Suomessa on hyvää prosessiosaamista

Tuija Keronen aloitti Lindorffin Suomen toimitusjohtajana maaliskuussa 2015. Hänellä on vahvaa kokemusta tietotekniikan ja henkilöstöhallintoon liittyvien toimintojen kehittämisestä ja ulkoistamisesta.

– Yritysten tukitoimintoihin liittyy paljon toistuvaa, yksinkertaista työtä. Jollain aikavälillä kaikki rutiinitoiminnot digitalisoidaan, ja on tärkeää miettiä missä järjestyksessä se tehdään.

Mitä suurempi osa rutiinitöistä automatisoidaan, sitä vaativammaksi muuttuvat henkilökohtaisesti hoidettavat asiakastilanteet. Asiakastilanteisiin liittyvän osaamisen lisäksi digitalisoituvassa maailmassa korostuu prosessiosaaminen ja laajojen kokonaisuuksien hallinta.

– Meillä on Suomessa vahvaa prosessiosaamista ja hyvä ymmärrys palveluntarjoajan ja asiakkaan välisestä kumppanuudesta. Näitä taitoja kannattaisi hyödyntää nykyistä enemmän digitaalisten palveluiden kehittämisessä ja viennissä, Tuija Keronen kannustaa.

Lindorff-nimi tuli Suomeen vuonna 2003, kun norjalainen Lindorff ja suomalainen vuonna 1966 perustettu Contant Oy yhdistyivät. Lindorffin liikevaihto Suomessa oli vuonna 2015 noin 81 miljoonaa euroa ja sen kautta kulki noin neljämiljoonaa laskua ja kolme miljoonaa perintäkirjettä.

Teksti: Katri Isotalo

Lisää aiheesta

Sanoista tekoihin

Tänään, perjantaina 18. tammikuuta, on viimeinen varsinainen työpäiväni Paltan viestintäjohtajana. Olo on vähintäänkin ristiriitainen. Jätän merkityksellisen ja ammatillisesti palkitsevan työn ja erinomaisen työyhteisön hypätäkseni työelämän syvään päähän, startup-yrittäjäksi. Päätökseni on yllättänyt, mutta itse asiassa tämä on seurausta Paltan tavoitteiden eteen työskentelemisestä.

Paltan ekonomistit: Kasvun hidastuminen yllättää yritykset

Talouden ennustaminen näyttää vaikeammalta kuin pitkään aikaan. Suomessa yritysten kasvu on vielä vahvaa, mutta näkymät ovat heikentyneet selvästi. Palvelualan yritysten kasvu ja työllistäminen ovat jatkuneet kesän jälkeen ripeänä. Arvioimme, että palvelujen kasvu jatkuu myös matalasuhdanteessa. Suomalaisten palvelujen vienti vetää jopa yli kansainvälisen kysyntäpotentiaalin.

Paltan ekonomistit: Hallituksella on käyttämätön kortti taskussaan

Yksityisen palvelualan kevään liikevaihtokehitys oli pettymys. Myynnin ja henkilöstön määrän kasvu jatkuu kuitenkin ripeänä. Paltan tuoreen digitutkimuksen mukaan yritysten digipanostuksilla on suora yhteys kasvuun ja kansainvälistymiseen. Koko Suomea vaivaava pula osaajista hidastaa myös digiyritysten kasvua. Suomen hidastuvalla talouskasvulla on kovat rajoitteet. Hallitus voi kuitenkin päätöksillään edistää tuottavuutta ja talouskasvua panostamalla osaamiseen.