mySafety auttaa minimoimaan avaimen, lompakon tai kännykän katoamisesta johtuvia harmeja – pieniä ja isoja.

Murtovarkaus kodissa horjuttaa turvallisuuden tunnetta usein pahastikin. Mutta entäpä, jos varkauden kohteena on koko identiteetti?

Lähes 150 000 suomalaista on joutunut identiteettivarkauden uhriksi, ja yli puolet heistä on kokenut taloudellista vahinkoa. Näin kertoo mySafety Oy:n keväällä 2016 teettämä tutkimus.

Identiteettivaras voi saada henkilötiedot varastamalla lompakon tai hakkeroitumalla verkkokaupan tietojärjestelmiin, mutta henkilötietoja löytyy paljon myös jäteastioista ja paperinkeräyslaatikoista. Tämän jälkeen kaava on yleensä sama: varas ostaa väärällä henkilöllisyydellä tavaroita luotolla verkosta ja väärentää valtakirjan saadakseen tilauksen noudetuksi.

Mielenrauhaa rahalla

mySafety Oy kuuluu ruotsalaiseen mySafety-konserniin, joka tarjoaa mielenrauhaa muun muassa avaimen hukkumisen tai lompakon kadottamisen varalle. Toiminta alkoi Suomessa Sulkuturvan nimellä vuonna 2008, jolloin yrityksen päätuote oli yksilöity avaimenperä. Liikeidea toimii edelleen: 19 euron vuosimaksulla saa avaimenperän, jonka löytäjä voi pudottaa mihin tahansa postilaatikkoon ja jonka mySafety palauttaa sen jälkeen omistajalleen. Noin 100 000 asiakkaan avaimia palautetaan yli 100 joka kuukausi.

Toimintaa laajennettiin pian Sulkuturva-palveluun. Siinä yhdellä soitolla voi kuolettaa kaikki kadonneet kortit, ja mySafety toimittaa uudet kortit tilalle lukuunottamatta henkilökohtaisesti haettavia asiapapereita kuten ajokorttia.

”Asiakaslupauksemme on, että jokaiseen puheluun vastaa aina elävä henkilö”, kertoo mySafety Oy:n toimitusjohtaja Niclas Fagerlund. Päiväaikaan puhelimeen vastaa mySafetyn oma henkilöstö, yöllä käytetään ulkopuolista kumppania.

Pienyrittäjän kannattaa suojata luottotietonsa

Identiteettivarkauden vaikeuttaminen on Suomessa vielä suhteellisen uusi palvelualue. mySafetylla on ID-turvassaan yhteistyökumppanina Suomen Asiakastieto Oy. Palvelun perusta on asiakkaan sähköpostiin tuleva tieto siitä, missä hänen luottotietojaan on kysytty. Lisäksi ID-Turvaan sisältyy tukipalvelu ja vakuutus, joka korvaa identiteettivarkauden aiheuttamat vahingot 10 000 euroon asti.

”Luottotietojahan voi käytännössä kysyä Asiakastiedosta kuka tahansa esiintymällä vaikkapa vuokranantajana”, muistuttaa Fagerlund. Jos luottotietoja on kyselty oudoista paikoista, kannattaa huolestua, onko joku tekemässä ostoksia tai vaikkapa vuokraamassa asuntoa varastetulla henkilöllisyydellä.

”Ruotsissa identiteettiturvaa ostavat kuluttajien lisäksi pienyritykset. Yrittäjän luottotietojen menetys kun tietää melkoisia ongelmia liiketoiminnalle, vaikka syynä olisikin rikoksen kohteeksi joutuminen”, Fagerlund sanoo. Suomessa rikolliset ovat ohjanneet alv-palautuksia väärille tileille, mikä kertoo osaltaan huijausten helppoudesta.

Uusi tuote on avainturvan kaltainen mobiilivakuutus, johon kuuluu yksilöity turvatarra tai -kuori puhelimelle ja muille mobiililaitteille sekä kotivakuutuksen omavastuun poisto, jos laitetta ei yksilöidystä numerosarjasta ja löytöpalkkiosta huolimatta saada takaisin. Avainten 10 euron ja mobiililaitteiden 20 euron löytöpalkkion voi halutessaan ohjata mySafetyn kautta hyväntekeväisyyteen.

mySafety Oy:n palveluksessa Helsingin Vallilassa työskentelee noin 75 henkeä, ja yrityksen pro forma -liikevaihto vuonna 2016 oli noin 5,5 miljoonaa euroa. Suurin osa henkilöstöstä toimii puhelinmyyjinä ja asiakaspalvelussa. Paltan tuoreella jäsenellä on Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton (ASML) myöntämä Reilu Työnantaja -merkki.