Kansain­välistyvä M Room tarjoaa palvelua vain miehille

Tamperelainen M Room on Euroopan suurin miesten parturiketju. Nyt tähtäimessä siintävät USA:n markkinat.

Kun Toni Kylätasku ja Petri Sipiläinen avasivat ensimmäisen vain miehille suunnatun parturiliikkeen Tampereelle vuonna 2008, moni naureskeli, ettei yritys tule onnistumaan. Naisethan tuovat ylivoimaisesti suurimman osan Suomen hiusalan liikevaihdosta.

Maailmaa kiertäneet hiusalan yrittäjät Kylätasku ja Sipiläinen kaipasivat kuitenkin alalle muutosta. Syntyi oivallus, että niin kuntosalilla käynti kuin julkisen liikenteen käyttökin perustuu nykyään jäsenyyteen. Kuukausi- tai vuosimaksulla voi käyttää palvelua niin paljon kuin haluaa.

M Room tarjoaakin asiakkailleen vuosijäsenyyttä, johon sisältyy rajoittamaton määrä hiustenleikkauksia missä tahansa ketjun pisteessä. Lisäksi jäsenet voivat ostaa tuotteita jäsenhintaan ja saavat alennuksia yhteistyökumppaneilta. Jäsenyysajattelu sai vahvistusta, kun yksi Kylätaskun vakioasiakas kysyi itse, voisiko hän maksaa vuoden leikkauksensa jouluna ja juhannuksena, koska maksamiseen ja ajanvaraukseen menee jopa enemmän aikaa kuin itse leikkaukseen.

”Miehille hiustenleikkaus ei ole prosessi, josta keskustellaan ystäväpiirissä ennen ja jälkeen käynnin vaan asia, joka pitää hoitaa”, toimitusjohtaja Kylätasku kuvaa miesten ja naisten eroja.  Miehet myös suosivat poikkeamista parturiin juuri sillä hetkellä, kun se itselle sattuu sopimaan.

Toni Kylätaskun ja Petri Sipiläisen (vas.) M Room -ketjulla on Suomessa jo yli 60 liikettä.
Toni Kylätaskun ja Petri Sipiläisen (vas.) M Room -ketjulla on Suomessa jo yli 60 liikettä.

Jäsenyys ainutlaatuista myös maailmalla

M Roomin liikkeet palvelevat vain ilman ajanvarausta, mutta varaustilanteen voi tarkistaa etukäteen verkosta. Jäsenyys oikeuttaa jonon ohitukseen, mikäli jonossa on ei-jäseniä. Jäsenet käyvätkin parturissa 17–18 kertaa vuodessa, kun keskiarvo Suomessa on 11–12 kertaa.

”Rajoitteet palvelujen viennille ovat usein vain pään sisällä.”

Franchising-periaatteella toimivalla ketjulla on Suomessa jo yli 60 liikettä. Yrittäjiä on toista kymmentä. Lisäksi M Roomeja on Tallinnassa, Tukholmassa, Berliinissä, Espanjassa ja Yhdysvalloissa. Kaikki liikkeet ovat sisustukseltaan samanlaisia ja käyttävät samoja suomalaisia tuotteita. Myös kalusteet parturintuoleja ja pesualtaita lukuun ottamatta ovat suomalaisia.

Vain miehille suunnattuja partureita on maailmalla paljon mutta jäsenyyspohjaisia ei.

”Lähtökohtanamme oli kansainvälisyys alusta alkaen. Tunsimme alaa ja tiesimme asiakkaiden tarpeiden olevan kutakuinkin samanlaiset myös muualla Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa”, Kylätasku kertoo. ”Rajoitteet palvelujen viennille ovat usein vain pään sisällä.”

Etsi paikallinen kumppani

M Room sai kansainvälistymiseen Tekesiltä nuorille innovatiivisille yrityksille tarkoitettua NIY-rahoitusta. Kylätasku kiittelee sen olleen ratkaiseva apu, jolla pystyttiin ostamaan lakimiespalveluita ja terävöittämään brändiä.

Ensimmäinen kansainvälinen liike avattiin joulukuussa 2013 Berliiniin. Liikkeen vetäjäksi valittiin vuoden kaupungissa asunut suomalainen. Sen jälkeen aloitus on tehty toisin.

”Paikallinen kumppani, joka tuntee maan työelämän ja lainsäädännön tekee yrityksen perustamisesta paljon helpompaa.”

Suomalaista yrityskulttuuria ei kannata myöskään jääräpäisesti viedä kohdemaahan, vaan esimerkiksi johtamiskulttuuri kannattaa Kylätaskun kokemusten mukaan mukauttaa paikalliseen.

M Roomin tapauksessa paikallinen kumppani hoitaa tarvittavat luvat, etsii toimitilan ja sisustaa sen ohjeiden mukaan. Kumppaniksi valitaan paikallinen kaupallinen yrittäjä, jolla on myös markkinointiosaamista. Yrittäjä ei siis ole parturi, vaan M Room kouluttaa yrittäjän valitseman henkilökunnan.

Kaikki M Roomin parturit ovat palkkasuhteista henkilökuntaa. Heitä on yhteensä reilut 250.

Yhtenäinen palvelu on ketjun perusta

Koska aikaa ei voi varata etukäteen, M Roomin asiakas ei aina saa samaa parturia. Jotta hän saa halutessaan aina samanlaisen leikkauksen, partureilla on yhtenäinen koulutus, yhtenäiset välineet ja aineet ja tehokas asiakashallintajärjestelmä. Uusimpana sovelluksena järjestelmään on tulossa valokuva asiakkaasta leikkauksen tai parranajon jälkeen.

Partamuoti ja suomalaisen miehen kasvava kiinnostus huoliteltuun ulkonäköön on otettu M Roomin liikkeissä ilolla vastaan. Jäsenyyden kasvu on ollut kymmenen prosentin luokkaa vuosittain. Asiakkaista hieman alle puolet on jäseniä, mitä Kylätasku pitää sopivana osuutena.

Tällä hetkellä M Roomin laajentumisen suuntana on Suomen rinnalla Yhdysvallat. Sinne vetää muun muassa palvelualoille suopea verotuskohtelu.

 

Teksti: Katri Isotalo
Kuvat: M Company Oy

Lisää aiheesta

Sanoista tekoihin

Tänään, perjantaina 18. tammikuuta, on viimeinen varsinainen työpäiväni Paltan viestintäjohtajana. Olo on vähintäänkin ristiriitainen. Jätän merkityksellisen ja ammatillisesti palkitsevan työn ja erinomaisen työyhteisön hypätäkseni työelämän syvään päähän, startup-yrittäjäksi. Päätökseni on yllättänyt, mutta itse asiassa tämä on seurausta Paltan tavoitteiden eteen työskentelemisestä.

Paltan ekonomistit: Kasvun hidastuminen yllättää yritykset

Talouden ennustaminen näyttää vaikeammalta kuin pitkään aikaan. Suomessa yritysten kasvu on vielä vahvaa, mutta näkymät ovat heikentyneet selvästi. Palvelualan yritysten kasvu ja työllistäminen ovat jatkuneet kesän jälkeen ripeänä. Arvioimme, että palvelujen kasvu jatkuu myös matalasuhdanteessa. Suomalaisten palvelujen vienti vetää jopa yli kansainvälisen kysyntäpotentiaalin.

Mukana murroksessa: Työnantajat ja työntekijät visioivat yhdessä ICT-alan työ...

Palta ja Ammattiliitto Pro jatkavat tänä syksynä ICT-alan työn tulevaisuus -hanketta.  Hankkeesta sovittiin ensimmäisen kerran vuoden 2016 työehtosopimusneuvotteluissa. Viime vuoden neuvotteluissa sovittiin hankkeen jatkamisesta. Hankkeella pyritään edistämään ICT-alan yritysten tuottavuutta, kilpailukykyä ja työhyvinvointia sekä uuden liiketoiminnan kehittämistä ja siihen liittyvää työpaikkojen syntymistä.