Kilpajuoksua markkinoiden kanssa

Vanha valtionyhtiö vaihtoi printin dataan ja digiin ja nimensä Nordic Morningiksi.

Nordic Morning aloitti toimintansa Keisarillisen Senaatin kirjapainona vuonna 1859. Siitä jalostui Pohjoismaiden suurin viestintäkonserni, jonka 105 miljoonan euron liikevaihdosta noin 80 prosenttia tulee sisällöistä ja digitaalisesta viestinnästä ja 20 prosenttia painotoiminnasta.

Vielä kymmenen vuotta sitten suhde oli täsmälleen päinvastoin.

– Osuimme oikeaan siinä, että printin merkitys vähenee, mutta muutoksen nopeus on yllättänyt meidätkin, toteaa Nordic Morningin toimitusjohtaja Timo Lepistö.

Lepistö nostettiin silloisen Edita-konsernin johtoon syksyllä 2005.  Myös hallituksen puheenjohtaja oli vaihtunut, ja ensimmäisenä tehtävänä oli katkaista yhtiön pitkään jatkunut tappioputki. Tuloksen ja uuden kasvun metsästykseen lähdettiin yritysjärjestelyin. Painotoiminnoista alettiin luopua ja tilalle hankittiin sisältö- ja digiyrityksiä.

Aseena ei käytetty juustohöylää, vaan liiketoimintoja on myyty yrityksen koko liikevaihdon verran. Noin 50 yritysjärjestelyssä on vaihtunut henkilöstön lisäksi niin asiakkaat kuin markkinatkin. Lähes 1000:sta painotuoteosaajasta on jäljellä noin 100.

– Ei ole kenenkään etu, että ihminen laitetaan tekemään töitä, joita hän ei osaa ja joista hän ei ole kiinnostunut, Lepistö perustelee henkilöstövaihdoksia. Osaamisen kehittämiselle on ollut valtava paine. Nykyinen henkilöstö on tullut taloon pääosin yritysostojen kautta.

Kansainväliseksi Ruotsin kautta

Tällä hetkellä Nordic Morningin muodostavat emoyhtiö Nordic Morning Oyj sekä viisi suomalaista ja kahdeksan ruotsalaista tytäryhtiötä, joissa työskentelee yhteensä noin 800 viestinnän ammattilaista. Henkilöstössä puhutaan 20 kieltä. Yrityskieli on englanti. Nimi vaihdettiin Editasta Nording Morningiksi huhtikuussa 2013.

Keisarinvallasta on siirrytty samalla kuningaskuntaan, sillä noin kaksi kolmasosaa liikevaihdosta kertyy Ruotsista. Uudistusta aloitellessaan Editalla oli jo ponnahduslautanaan toimintaa Ruotsissa, ja asemaa on kasvatettu yritysostoin. Ruotsin kautta onkin saatu suurimmat kansainväliset asiakkaat.

Edelläkävijyys motivoi

Nordic Morningin jokaisella tytäryhtiöllä on oma palvelutarjontansa ja tavoite olla paras omalla sektorillaan. Palikoita yhdistelee asiakkaille muun muassa yhteinen myyntitiimi. Emoyhtiön tehtävä on olla aktiivinen ja innovatiivinen liiketoiminnan kehittäjä.

”Tällaisessa liiketoiminnassa ihmisten kehittyminen ja ihmislähtöinen johtaminen on kaiken perusta.”

Kerran vuodessa noin 70 henkeä kokoontuu päiväksi yhteen pohtimaan, mihin suuntaan yritystä kehitetään. Tämän kymmenen prosentin rooli yrityksen tuntosarvina on kasvanut Lepistön mukaan koko ajan. Tärkeää on myös saada johtoryhmiin kaiken ikäisiä, ja myyntijohtaja voi esiintyä lippalakissa.

– Lisäksi meillä on koko ajan meneillään todella paljon koulutusta ja kehittämisohjelmia kuten  mentorointia, trainee-ohjelmia, esimieskoulutusta ja working lunchia osaamisen jakamiseen.

– Ihmiset innostuvat työstään, kun missio on selvillä. Tällaisessa liiketoiminnassa ihmisten kehittyminen ja ihmislähtöinen johtaminen on kaiken perusta. Liikevaihdon kasvuluvut eivät motivoi kovinkaan monia vaan se, että yritys on paras alallaan ja työllä on tarkoitus. Nordic Morningissa myös sosiaalinen vastuu ja ympäristötietoisuuden edistäminen motivoivat.

Lähestymistapa päälaelleen

Nordic Morningin erityisosaamista ovat dataan ja analytiikkaan perustuvat ratkaisut esimerkiksi näkyvyyden optimointiin ja mainonnan kohdentamiseen sekä strategiset sisältöpalvelut ja käyttäjälähtöinen palvelumuotoilu.

– Kun ennen lähdettiin liikkeelle loistavasta ideasta, johon etsittiin sopiva media, järjestys on nyt toinen. Nettikäyttäytymistä analysoimalla saadaan selville, millaisia potentiaalisia asiakkaita yrityksen sivuilla käy, ja tämän jälkeen aletaan luoda haluttua kohderyhmää kiinnostavaa ideaa, juristina uransa aloittanut Lepistö selventää.

Alan terminologiakin muuttuu niin, että asiakkaita tavatessa on erityisen tärkeää muistaa, että kaikki eivät puhu samaa kieltä, vaikka äidinkieli olisi yhteinen. Lepistö joutuu itsekin miettimään toimiiko hänen yrityksensä Business Intelligence -markkinoilla? Miten BI oikein määritellään? Ja ketä asiakkaan luokse mennään tapaamaan: viestintäjohtajaa, markkinointia, it-johtajaa vai liiketoiminnan kehityksestä vastaavaa?

Ennustusjaksot lyhenevät

Lepistö ei usko muutosvauhdin hiipuvan.

– Kun edessä on kysymys, johon ei löydy teknistä ratkaisua tänään, löytyy sellainen todennäköisesti jo ensi viikolla. Teknologiaa voidaan hyödyntää viestinnässä ja sen kohdentamisessa koko ajan tehokkaammin.

Jälkeenpäin katsottuna valtion lomakkeiden painaja olisi voitu muokata nykykuosiin Lepistön mukaan ehkä vieläkin nopeammin, mutta muutos vaatii aina kompromisseja. Edita-konsernin toiminta saatiin kannattavaksi, vaikka viime vuonna jäätiinkin hitusen pakkaselle. Myös velkaantumisaste on pudonnut näyttävästi. Ison konsernin ei ole helppoa samanaikaisesti muuntua, kasvaa ja tehdä huipputulosta.

– Uskon, että erityisesti nykyisessä muutoksessa mikä tahansa ratkaisu toiminnan kehittämiseksi on parempi kuin olla tekemättä mitään.

 

Teksti: Katri Isotalo
Kuva: Outi Järvinen

Lisää aiheesta

Sanoista tekoihin

Tänään, perjantaina 18. tammikuuta, on viimeinen varsinainen työpäiväni Paltan viestintäjohtajana. Olo on vähintäänkin ristiriitainen. Jätän merkityksellisen ja ammatillisesti palkitsevan työn ja erinomaisen työyhteisön hypätäkseni työelämän syvään päähän, startup-yrittäjäksi. Päätökseni on yllättänyt, mutta itse asiassa tämä on seurausta Paltan tavoitteiden eteen työskentelemisestä.

Mukana murroksessa: Työnantajat ja työntekijät visioivat yhdessä ICT-alan työ...

Palta ja Ammattiliitto Pro jatkavat tänä syksynä ICT-alan työn tulevaisuus -hanketta.  Hankkeesta sovittiin ensimmäisen kerran vuoden 2016 työehtosopimusneuvotteluissa. Viime vuoden neuvotteluissa sovittiin hankkeen jatkamisesta. Hankkeella pyritään edistämään ICT-alan yritysten tuottavuutta, kilpailukykyä ja työhyvinvointia sekä uuden liiketoiminnan kehittämistä ja siihen liittyvää työpaikkojen syntymistä.