AKT ja jäsenosastot 42 100 euron sakkoihin laittomista lakoista

Työtuomioistuin on tuominnut Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n ja sen jäsenosastot maksamaan Palvelualojen työnantajat PALTAlle yhteensä 42 100 euron suuruiset hyvityssakot työrauhavelvollisuuden rikkomisesta.

AKT:n Itella Logistics Oy:ssa touko- ja kesäkuussa 2014 toimeenpanemat lakot olivat laittomia, koska alalla oli tuolloin voimassa työehtosopimus.

AKT:n ja sen ammattiosastojen on hyvityssakkojen lisäksi korvattava PALTAn oikeudenkäyntikulut.

Työtuomioistuin antoi asiaa koskevan tuomionsa 6.2.2015. Tuomio on luettavissa työtuomioistuimen nettisivuillahttp://bit.ly/1DezMO2

Asiantuntija Ari Janeskari, 0400 959 619

Lennonjohtoon uusi työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettu työsulku alkaa lauantaina 23.2.2019 kello 18.00 ja päättyy maanantaina 25.2.2019 kello 9.00. Paltan jättämällä työsulkuilmoituksella pyritään vauhdittamaan neuvotteluja ja lisäämään Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry:n (SLJY) jäsenten halukkuutta sopia yleisen linjan mukaisesta työehtosopimusratkaisusta.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.