Ammattiliitto Pro 3 000 euron sakkoihin laittomasta lakosta

Työtuomioistuin on tuominnut Ammattiliitto Pro:n maksamaan Palvelualojen työnantajat PALTAlle yhteensä 3 000 euron suuruiset hyvityssakot työrauhavelvollisuuden rikkomisesta.

Ammattiliitto Pro:n InfoCare Workshop Oy:ssä kesäkuussa 2015 toimeenpanema lakko oli laiton, koska alalla oli tuolloin voimassa työehtosopimus. Ammattiliitto Pro sekä rikkoi työrauhavelvoitettaan että laiminlöi valvontavelvollisuutensa.

Ammattiliitto Pro:n on hyvityssakon lisäksi korvattava PALTAn oikeudenkäyntikulut.

Työtuomioistuin antoi asiaa koskevan tuomionsa 30.9.2015. Tuomio on luettavissa työtuomioistuimen sivuilla.

Asiantuntija Mikko Mäenpää, 050 337 9234

Lennonjohtajat hylkäsivät jo toisen sovintoesityksen

Suomen Lennonjohtajien Yhdistys (SLJY) hylkäsi tänään 14.2.2019 jo toisen valtakunnansovittelijan tekemän sovintoehdotuksen. Siinä lennonjohtajien palkkoja olisi korotettu yleisen linjan mukaiset 3,2 prosenttia. Lennonjohtajien ratkaisu merkitsee sitä, että kiista jatkuu. Työnantajaa kiistassa edustava Palvelualojen työnantajat Palta olisi puolestaan toivonut, että tilanne olisi jo lauennut. Siksi se hyväksyi myös tämän toisen sovintoehdotuksen.

Lennonjohtoon uusi työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettu työsulku alkaa lauantaina 23.2.2019 kello 18.00 ja päättyy maanantaina 25.2.2019 kello 9.00. Paltan jättämällä työsulkuilmoituksella pyritään vauhdittamaan neuvotteluja ja lisäämään Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry:n (SLJY) jäsenten halukkuutta sopia yleisen linjan mukaisesta työehtosopimusratkaisusta.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.