Ammattiliitto PRO ry tuomittiin laittoman lakon järjestämisestä TeliaSonera Oyj:ssä.

Työtuomioistuin tuomitsi Ammattiliito PRO ry:n laittomasta työtaistelusta hyvityssakkoon. Ammattiliitto PRO ry järjesti TeliaSonera Finland Oyj:ssä 18.4 alkaneen nelipäiväisen lakon vastustaakseen yhtiössä käytäviä laillisia yhteistoimintaneuvotteluja. Lakko koski yhtiön kaikkia yksiköitä 16 paikkakunnalla eri puolilla Suomea.

Ammattiliitto PRO ry on sidottu työrauhaan ja sen toimeenpanema työtaistelu TeliaSonera Finland Oyj:ssä oli sekä sovitun työrauhan että lainsäädännön vastainen, toteaa Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n varatoimitusjohtaja Harri Hietala.

Ammattiliitto PRO ry:n jatkuva yhteiskunnan pelisääntöjen rikkominen ei edistä kenenkään etuja. Ammattiliitto PRO ry:n jatkuva työrauhamääräysten rikkominen osoittaa sen, kuinka tehottomia nykyiset työrauhaa koskevat määräykset ovat. Työrauhasäännöstöä tulee muuttaa vastaamaan muuttuneita olosuhteita. Erityisesti seuraamusjärjestelmän ennalta estävyyttä tulisi tehostaa ja myös tuki- ja myötätuntotyötaistelujen käyttöä tulee rajoittaa, toteaa varatoimitusjohtaja Hietala.

Lisätietoja: Varatoimitusjohtaja Harri Hietala puh. 040 7322 665