Asiakkaiden palvelut pyritään turvaamaan rahoitusalan lakon aikana

Rahoitusalan työehtokiistassa ei ole löytynyt sopua. Sovittelu on keskeytynyt, eikä uutta aikaa sovittelun jatkumiselle ole sovittu. Rahoitusalalla alkaa lakko 28.12.2017. Työtaistelu koskee koko rahoitusalaa.

Ammattiliitto Pro ry, Ammattiliitto Nousu ry ja Danske Bankin henkilöstöyhdistys ry ovat ilmoittaneet rahoitusalan lakonuhasta alkaen 28.12.2017 klo 06.00 ja päättyen 29.12.2017 klo 23.59.

Ammattiliitto Pro ry, Ammattiliitto Nousu ry, Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry, Danske Bankin henkilöstöyhdistys ry sekä Danske Bankin Esimiehet ja Asiantuntijat ry jättivät lakkovaroituksen 20.12.2017. Tämä työnseisaus on ilmoitettu alkavaksi 4.1.2018 klo 06.00 ja päättyväksi 5.1.2018 klo 23.59.

Lakon vaikutukset asiakaspalveluun

Pankit pyrkivät turvaamaan sekä yksityis- että yritysasiakkaiden tärkeimmät palvelut lakon aikana. Näitä ovat mm. käteisautomaattinostot, korttimaksaminen ja verkkopankkipalvelut. Käteistä voi nostaa niissä kaupoissa, jotka tarjoavat käteisen nostopalvelua.

Palveluissa saattaa kuitenkin esiintyä häiriöitä. Niiden korjaaminen voi lakon aikana kestää tavanomaista kauemmin.

Konttoreiden ja puhelinpalvelulinjojen aukiolo vaihtelee pankkiryhmittäin.

Kukin pankki tiedottaa verkkosivuillaan asiakkailleen omia palveluitaan koskevista muutoksista työtaistelun aikana.

Työmarkkinatilanteissa kuten muissakin poikkeustilanteissa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota poikkeuksellisiin yhteydenottoihin, jotka saattavat olla rikollista tietojen kalastelua. Maksukorttien tietoja ja tunnuslukua tai verkkopankkitunnuksia ei saa luovuttaa kenellekään.

Rahoitusalan työehtosopimusta noudatetaan pankeissa, rahoitus- ja korttiyhtiöissä sekä seuraavissa yrityksissä: Automatia Pankkiautomaatit, Nasdaq OMX Nordic, Nets, Samlink, Suomen Hypoteekkiyhdistys ja Paikallispankkien PP-Laskenta.

Lisätietoja:

Työmarkkinaneuvotteluista lisätietoja antaa
Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto p. 040 152 0073

Lakon vaikutuksista pankkialan palveluihin lisätietoja antaa
FA:n viestintäpäällikkö Kristiina Siikala (21.-22.12.) p. 020 793 4273
FA:n mediapuhelin p. 020 793 4240

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä.

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Meillä on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntija-palvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla.

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.

Vartijoiden lakko alkaa – Yritykset pyrkivät turvaamaan keskeiset toiminnot l...

Palvelualojen ammattiliitto PAM aloittaa keskiviikkona 24.10.2018 koko vartiointialaa koskevan, kolmen vuorokauden mittaisen lakon. Ratkaisua ei löytynyt, koska PAMille eivät riittäneet samantasoiset palkankorotukset kuin 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. PAMin vaatimuslistalla oli lisäksi lukuisia muitakin asioita, kuten muun muassa ylimääräisiä palkallisia vapaapäiviä.