Finnair ja Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys (SLSY) ovat päässeet sopimukseen matkustamohenkilöstön säästöneuvotteluissa. Sopimuksen syntyminen turvaa suomalaisia työpaikkoja.

Finnair keskeyttää uusien reittiulkoistusten suunnittelun ja jatkaa matkustamopalvelua pääosin nykyisellä suomalaisella henkilöstöllään. Yhtiö tarjoaa matkustamohenkilökunnalle mm. kahden vuoden irtisanomissuojan vastineeksi yhteensä 18 miljoonan euron säästöistä.

– Olen erittäin tyytyväinen, että pääsimme neuvotteluratkaisuun matkustamohenkilökunnan kanssa. Myönteinen lopputulos osoittaa myös, että neuvottelutiimit ovat sitoutuneita ja halukkaita rakentamaan yhdessä Finnairin tulevaisuutta, toteaa Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n apulaisjohtaja Kaj Schmidt.

Säästösopimuksen syntyminen on merkittävä askel Finnairin kannattavuuden palauttamisessa. Yhtiö saa suomalaisen matkustamohenkilöstön henkilöstökulut kestävälle ja kilpailukykyiselle tasolle.

SLSY:n  valtuusto hyväksyi neuvotteluosapuolten aikaansaamaan sopimuksen maanantaina 6.10.2014.

Apulaisjohtaja Kaj Schmidt 0400 604 341