Finnairin ja Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen (SLSY) säästöneuvottelut ovat päättyneet tuloksettomina. Säästöillä olisi voitu turvata suomalaisia työpaikkoja.

Olemme erittäin pettyneitä, ettemme päässeet matkustamohenkilökunnan kanssa sopimukseen riittävistä säästöistä. Niillä olisi voitu turvata suomalaisia työpaikkoja. ”Kaj Schmidt, apulaisjohtaja, Palta

Matkustamohenkilökunnan osalta tavoitteena oli saavuttaa 18 miljoonan euron pysyvät vuosittaiset säästöt.

– Finnair tarjosi SLSY:n jäsenille kahden vuoden irtisanomissuojaa ja sitoutui olemaan ulkoistamatta yhtiön operoimien lentojen matkustamopalveluita, jos pysyvät säästöt olisi saavutettu täysimääräisesti.

Finnair on toiminut tappiollisesti jo pitkään. Yhtiön on päästävä tappiokierteestä alentamalla kustannustasoaan pysyvästi. Säästöt ovat välttämättömiä. Vaakalaudalla on koko Finnairin tulevaisuus.

PALTAn toimitusjohtaja Riitta Varpe on huolissaan yhtiön tilanteesta. – Suomen elinkeinoelämän kannalta olisi tuhoisaa, jos Finnair näivettyisi kansalliseksi toimijaksi.– Seurausvaikutukset vientiin ja matkailuun olisivat dramaattiset. On kaikkien etu, että Finnair on globaalisti toimiva yritys, joka operoi toimintojaan Suomesta käsin ja Helsinki-Vantaa säilyy kansainvälisen lentoliikenteen solmukohtana.

Finnairin lentäjiä ja matkustamohenkilökuntaa koskevat työehtosopimukset syntyivät viime vuoden lopulla keskusjärjestöjen välisen työllisyys- ja kasvusopimuksen pohjalta. Osana ratkaisuja sovittiin, että osapuolet aloittavat sopimuskohtaiset kustannussäästöneuvottelut välittömästi sopimusten syntymisen jälkeen.

Matkustamohenkilökunnan osalta neuvotteluaika umpeutui 28.4.2014. Lentäjien neuvottelujen takaraja on 13.6.2014. Neuvotteluiden päätyttyä tuloksettomina Finnair hakee nyt säästöjä 2.4.2014 alkaneissa yhteistoimintaneuvotteluissa.

Apulaisjohtaja Kaj Schmidt 0400 604 341
Toimitusjohtaja Riitta Varpe 040 534 5353