IAU haluaa sotkea lentoliikennettä

Ilmailualan Unioni IAU ilmoitti jälleen uudesta Norwegianin lentoja koskevasta lakosta. Jo aiemmin ilmoitettu lakko koskee Oulun lentokenttää ja Airpro Oy:tä, ja uusi lakko Helsingin kenttää sekä Aviator Finland Oy:tä. Molemmat lakot järjestetään tiistaina 24.3. klo 6.00–9.30. IAU tukee uudella Helsingin lakolla työtaisteluaan Oulussa.

– Ilmailualan Unionin edellinen lakko sotki tuhansien ihmisten matkasuunnitelmat vain muutama viikko sitten ja nyt samaa yritetään jälleen. Airpro noudattaa lain mukaan määräytyvää työehtosopimusta, joka tasoltaan vastaa palvelualojen yleistä linjaa. Kyse ei siten ole työehtojen polkemisesta. IAU:n väitteet työehdoilla keinottelusta ovat perättömiä, toteaa Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

IAU:n lakkoilun taustalla ovat puhtaat järjestöpoliittiset pyrkimykset. Sen tavoitteena on, että Airpro luopuisi omasta työehtosopimuksestaan ja siirtyisi noudattamaan IAU:n sopimusta. Tämä vahvistaisi IAU:n asemaa ilmailualalla.

– IAU:n sopimus sisältää lukuisia määräyksiä, jotka ovat nykyiseen toimintaympäristöön soveltumattomia ja yritysten kannalta mahdottomia. Sen sijaan, että IAU yrittää murtaa vuodesta 1996 voimassa ollutta Airpron työehtosopimusta, sen tulisi keskittyä oman sopimuksensa kehittämiseen, Tuomas Aarto toteaa.

Tuomas Aarto pitää IAU:n toimintaa vastuuttomana sekä sopimuksen piirissä olevien yritysten että niiden henkilöstön ja jatkuvista lakoista kärsivien lentomatkustajien kannalta. PALTA on ehdottanut IAU:lle sen oman sopimuksen kehittämistä koskevien neuvottelujen aloittamisesta. IAU hylkäsi ajatuksen.

– On erittäin valitettavaa koko yhteiskunnan kannalta, että työrauhajärjestelmän uudistamista koskevat neuvottelut päättyivät tuloksettomina helmikuussa. Työmarkkinoiden pelisääntöjen uudistamista pitää pikaisesti vauhdittaa, Aarto sanoo.

Ilmailualan Unioni IAU järjesti norjalaista ammattiliittoa tukevan lakon lentoyhtiö Norwegianin lentäjiä koskevassa työehtokiistassa 8.3. Tukilakko aiheutti haittaa kymmenille lennoille ja tuhansille ihmisille.

IAU:n lakkojen piirissä olevat yritykset pyrkivät poikkeusjärjestelyjen avulla turvaamaan lentoliikenteen toiminnan tiistaina 24.3. lakoista huolimatta.

Lisätietoja: varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, 040 152 0073

Lennonjohtoon uusi työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettu työsulku alkaa lauantaina 23.2.2019 kello 18.00 ja päättyy maanantaina 25.2.2019 kello 9.00. Paltan jättämällä työsulkuilmoituksella pyritään vauhdittamaan neuvotteluja ja lisäämään Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry:n (SLJY) jäsenten halukkuutta sopia yleisen linjan mukaisesta työehtosopimusratkaisusta.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.