IAU pelaa vastuutonta peliä

Airprota koskevan työriidan sovittelu päättyi tänään tuloksettomana. Ilmailualan Unioni IAU vaatii edelleen, että Airpron pitäisi luopua omasta työehtosopimuksestaan ja jakaa henkilöstö useampaan eri sopimukseen. Lisäksi IAU haluaa sopia Airpron työehdot jatkossa yksin ilman JHL:ää ja Pardiaa. Sovun syntymiselle IAU:n sanelemalta pohjalta ei ole mitään edellytyksiä.

– Sovittelutilanne on täysin lukkiutunut. IAU:lle kelpaa vain selkävoitto, eikä se suostu neuvottelemaan. IAU:n vaatimusten hyväksyminen merkitsisi käytännössä Airpron nykyisen sopimusrakenteen hajoamista ja työvoimakustannusten nousua kymmenillä prosenteilla yli yleisen työmarkkinalinjan. Vaatimusten hyväksymiselle ei ole mitään edellytyksiä, Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto toteaa.

– Varsinaisen työriidan lisäksi olemme keskellä järjestöpoliittista peliä, jossa IAU yrittää potkaista JHL:n ja Pardian ulos Airpron työehtosopimuksesta. Tilanne on kestämätön ja koko ala on joutunut IAU:n järjestöpolitiikan pelinappulaksi. Järjestölliset erimielisyydet tulisi selvittää sisäisesti ilman, että muut osapuolet joutuvat kiistelyn maksumiehiksi, Aarto jatkaa.

Tukilakot ovat kohtuuttomia

IAU tukee Airprossa järjestämiään lakkoja tukilakoilla, joihin osallistuu IAU:n jäsenistöä muista yrityksistä. Tukilakot ovat kohtuuttomia ja niistä aiheutuu runsaasti vahinkoa yrityksille ja tuhansille matkustajille. Lentoyhtiöistä suurin kärsijä on Finnair, joka joutuu perumaan yli 100 lentoa perjantailta. Tukilakkojen piirissä olevat yritykset eivät ole millään tavalla kiistan osapuolia.

– IAU:n toiminta Finnairia sekä muita tukilakkojen piirissä olevia yrityksiä ja niiden asiakkaita kohtaan on törkeää. IAU pelaa omaa peliään täysin seurauksista välittämättä. IAU:n toiminta aiheuttaa merkittävää vahinkoa, mutta lakoista ei aiheudu sille itselleen minkäänlaisia kustannuksia. Vallan ja vastuun pitäisi kulkea käsi kädessä. Nyt näin ei valitettavasti ole, Aarto sanoo.

Airprossa on voimassa oleva, koko henkilöstöä koskeva työehtosopimus. Se solmittiin kilpailukykysopimusneuvottelujen yhteydessä Paltan, Pardian ja JHL:n välillä. Tuolloin IAU ja Ammattiliitto Pro jättäytyivät sen ulkopuolelle. Helmikuun lopussa syntyneen, Airpron matkustamohenkilöstöä koskeneen sovun myötä Pro palasi takaisin mukaan sopimukseen.

Lisätiedot:
varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, Palta, p. 040 152 0073

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. Meillä on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta ja on EK:n toiseksi suurin jäsenliitto.

Lisää aiheesta

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.