IAUn esitys ei ole vakavasti otettava

Palvelualojen työnantajat PALTA ry ei pidä IAU:n lankalauantain esitystä vakavasti otettavana. Liiton vaatimukset Airpron oman työehtosopimuksen syrjäyttämisestä ovat voimassa olevan työehtosopimuslain vastaisia. Lisäksi IAU:n julkistama esitys perustuu pelkkiin oletuksiin, koska työllisyys- ja kasvusopimuksen toisen sopimusjakson kustannusvaikutuksesta ei ole vielä edes sovittu.

Ilmailualan Unioni IAU on esittänyt, että se luopuisi työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaisista viimeisen vuoden palkankorotuksista lentoliikenteen maapalveluissa, mikäli Airpro Oy:ssä siirryttäisiin soveltamaan IAU:n omaa työehtosopimusta. Työllisyys- ja kasvusopimuksen viimeisen vuoden palkankorotuksista ei ole vielä edes sovittu, joten IAU:n esitystä ei senkään vuoksi voi pitää vakavasti otettavana.

– Olettamuksiin perustuvan esityksen saattaminen julkisuuteen on aiheetonta laillisesti toimivan Airpro Oy:n ja sen omistavan Finavian mustamaalausta, toteaa PALTAn varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

Airpro soveltaa käytännössä kaikessa toiminnassaan omaa yrityskohtaista työehtosopimustaan, johon se on työehtosopimuslain mukaan velvoitettu.

– IAU pyrkii järjestöpoliittisista syistä murtamaan Airpron työehtosopimuksen, jotta se saisi koko ilmailualan työehtosopimuskentän haltuunsa. Tässä pelissä alan yritykset, niiden palveluksessa olevat työntekijät ja lentomatkustajat ovat vain IAU:n pelinappuloita, Aarto jatkaa.

Tehostaakseen Airprohon kohdistuvia painostustoimia IAU on 27.3. ilmoittanut 14.-15.4. toteuttavasta uudesta lakosta Airprossa sekä samaan aikaan toimeenpantavasta tukilakosta Aviator Finland Oy:ssä, RTG Ground Handling Oy:ssä ja Swissport Finland Oy:ssä. Lisäksi Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY on ilmoittanut Helsingistä lähtevää liikennettä koskevasta lakosta Airprossa samoina päivinä.

– On erittäin harmittavaa, että lakkotehtailu jatkuu. Toistaiseksi IAU:n Airprossa järjestämiin lakkoihin on kuitenkin osallistunut vain muutamia työntekijöitä. Näyttää siltä, ettei IAU saa toiminnalleen tukea edes sen omassa jäsenistössä, Tuomas Aarto toteaa.

Lisätietoja:
Varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, 040 152 0073

Lennonjohtajat hylkäsivät jo toisen sovintoesityksen

Suomen Lennonjohtajien Yhdistys (SLJY) hylkäsi tänään 14.2.2019 jo toisen valtakunnansovittelijan tekemän sovintoehdotuksen. Siinä lennonjohtajien palkkoja olisi korotettu yleisen linjan mukaiset 3,2 prosenttia. Lennonjohtajien ratkaisu merkitsee sitä, että kiista jatkuu. Työnantajaa kiistassa edustava Palvelualojen työnantajat Palta olisi puolestaan toivonut, että tilanne olisi jo lauennut. Siksi se hyväksyi myös tämän toisen sovintoehdotuksen.

Lennonjohtoon uusi työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettu työsulku alkaa lauantaina 23.2.2019 kello 18.00 ja päättyy maanantaina 25.2.2019 kello 9.00. Paltan jättämällä työsulkuilmoituksella pyritään vauhdittamaan neuvotteluja ja lisäämään Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry:n (SLJY) jäsenten halukkuutta sopia yleisen linjan mukaisesta työehtosopimusratkaisusta.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.