Ilmailualan Unioni IAU väittänyt julkisuudessa, että Airpron työntekijät ansaitsisivat runsaat 1 700 euroa kuukaudessa. IAU on kertomansa mukaan päätynyt lukuun jakamalla vuoden 2015 tilinpäätöksestä ilmenevän palkkasumman yhtiön työntekijämäärällä. Menetelmä on virheellinen ja antaa täysin väärän kuvan yhtiön palkkatasosta.

– Airprossa on kokoaikaisten työntekijöiden lisäksi mm. osa-aikaisia, vain osan vuotta työskenteleviä ja kesätyöntekijöitä. IAU:n kaavamainen laskentatapa ei ota millään tavalla huomioon eroja säännöllisen työajan tai vuosittaisen työajan pituudessa. IAU:n esittämillä luvuilla ei ole mitään tekemistä Airpron tosiasiallisen palkkatason kanssa, Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto toteaa.

– IAU:n väitteet Airpron palkkatasosta osoittavat, että se on lähtenyt liikkeelle väärillä pohjatiedoilla. Tämä selittää pitkälti sen, miksi sovittelussa ei ole toistaiseksi päästy eteenpäin, Tuomas Aarto sanoo.

– Nyt olisi tärkeää saada tilannekuva nopeasti oikeaksi ja kiista ratkaistuksi. Tavallisiin lentomatkustajiin ja kiistan ulkopuolisiin yrityksiin kohdistuvat lakot ovat monin tavoin kohtuuttomia, Aarto jatkaa.

Tietoa Airpron ansioista yhtiön eilisessä tiedotteessa.

varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, Palta, p. 040 152 0073

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. Meillä on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta ja on EK:n toiseksi suurin jäsenliitto.