ICT-alan toimihenkilöt vaarassa jäädä kilpailukykysopimuksen ulkopuolelle

Ammattiliitto Pro:n kilpailukykysopimuksen ulkopuoliset vaatimukset ovat johtamassa siihen, että ICT-alan toimihenkilöt eivät ole mukana kilpailukykysopimuksessa.

Kilpailukykysopimuksen tavoitteet linjattiin työmarkkinakeskusjärjestöjen yhteisessä pöydässä. ICT-alalla Ammattiliitto Pro on kuitenkin asettanut soveltamisneuvottelujen käynnistämisen ehdoksi vuokratyön ja alihankinnan käyttöön liittyvien työehtosopimusmääräysten kiristämisen.

Pro ei suostu edes käynnistämään neuvotteluja ennen kuin nämä kilpailukykysopimuksen ulkopuoliset asiat on ratkaistu Pro:n vaatimalla tavalla. Pro käveli tänään ulos tapaamisesta jossa asiaa yritettiin ratkaista, eikä uutta neuvotteluaikaa ole sovittu. Vaatimukset johtaisivat vuokratyövoiman käytön vaikeutumiseen ja heikentäisivät työllisyyttä ICT-alalla.

– Olemme erittäin vaikeassa talous- ja työmarkkinatilanteessa, jossa muut toimialat ovat osoittaneet vastuullisuutta ja käyvät rakentavia neuvotteluja Suomen kilpailukyvyn, tuottavuuden ja työpaikkojen turvaamiseksi. Pro:n toiminta tällä sopimusalalla on käsittämätöntä, toteaa työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara.

– Palta ei voi lähteä mukaan tällaiseen alakohtaiseen iltalypsyyn, joten vaarana on, että Pro:n toiminnan vuoksi ICT-alan toimihenkilöt eivät ole mukana kilpailukykysopimuksessa. Alakohtaisten erityiskysymysten vuoro on vasta liittokohtaisissa neuvotteluissa, Sajavaara jatkaa.

Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n ja Ammattiliitto Pro:n välisen ICT-alan toimihenkilöitä koskevan työehtosopimuksen piirissä on Paltan jäsenyrityksissä noin 10 000 työntekijää.

työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara, Palta, p. 040 705 0939

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. Meillä on 1 700 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta ja on EK:n suurimpia jäsenliittoja.

Vartijoiden lakko alkaa – Yritykset pyrkivät turvaamaan keskeiset toiminnot l...

Palvelualojen ammattiliitto PAM aloittaa keskiviikkona 24.10.2018 koko vartiointialaa koskevan, kolmen vuorokauden mittaisen lakon. Ratkaisua ei löytynyt, koska PAMille eivät riittäneet samantasoiset palkankorotukset kuin 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. PAMin vaatimuslistalla oli lisäksi lukuisia muitakin asioita, kuten muun muassa ylimääräisiä palkallisia vapaapäiviä.

Vartijoille ei riitä sama kun muille

Vartiointialan työehtosopimusneuvottelut polkevat edelleen paikallaan, koska vartijoille ei riitä sama palkankorotustaso kuin lähes 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. Työnantaja on keväällä 2018 alkaneiden neuvottelujen alusta lähtien ollut valmis korottamaan myös vartijoiden palkkoja yleisen linjan mukaisilla korotuksilla. Palta pitää neuvottelutilannetta haasteellisena.