Ilmailualan liittojen valtataistelu sotkee lentoliikennettä

Ilmailualan Unioni IAU ja Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ry uhkaavat lentoliikennettä työtaistelutoimilla tiistaina 14. ja keskiviikkona 15. huhtikuuta. Liitot vaativat, että Airpro Oy siirtyisi soveltamaan niiden työehtosopimuksia yhtiön oman työehtosopimuksen sijaan. Lakkojen taustalla ovat liittojen valtapyrkimykset. IAU antoi 13.4. uuden lakkovaroituksen 28. ja 29.4. Airprota koskevasta työtaistelusta.

PALTA ry:n varatoimitusjohtaja Tuomas Aarton mukaan kysymys on järjestöpoliittisesta valtataistelusta, jossa ilmailualan palkansaajajärjestöt pyrkivät murtamaan Airpron työehtosopimuksen saadakseen koko alan työehtosopimuskentän haltuunsa.

Airpron työehtosopimus on neuvoteltu Palvelualan työnantajat PALTAn sekä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n ja Palkansaajajärjestö Pardian välillä. Sopimus on ollut voimassa vuodesta 1996.

– Airpron sopimusta sovelletaan lähes kaikkeen Airprossa tehtävään työhön, mikä on mahdollistanut moniosaajamallilla toimimisen. IAU:n jäykkä sopimus ja sen kapeat työnkuvat merkitsisivät toimintatavan romuttamista ja pahimmillaan estäisivät palveluiden tuottamisen esimerkiksi vähäliikenteisillä kentillä, Tuomas Aarto sanoo.

Valtakunnansovittelijan johdolla käydyissä neuvotteluissa ei ole edetty. IAU on ehdottanut ratkaisumallia, jossa Airpro myöntyisi IAU:n vaatimuksiin ja vastavuoroisesti IAU luopuisi toisella sopimusalallaan työllisyys- ja kasvusopimuksen kolmannen vuoden palkankorotuksista. Niistä ei ole edes vielä sovittu, joten PALTA ei pidä siitäkään syystä ehdotusta vakavasti otettavana.

– SLSY on todennut, ettei se ryhdy sopimusjärjestelyihin Airpron kanssa, mutta Airpron pitää myöntyä heidän vaatimuksiinsa. IAU:n ja SLSY:n toiminta osoittaa, etteivät ne edes vakavissaan yritä ratkaista kiistaa. Niille kelpaa vain yksi ja ainoa vaihtoehto eli suostuminen niiden omiin vaatimuksiin, Aarto jatkaa.

Lakot hankaloittavat lentoliikennettä

Työtaistelutoimet 14. ja 15.4. haittaavat pahimmillaan tuhansien matkustajien matkoja. Matkatavaroiden toimitukset saattavat viivästyä, lennot ovat vaarassa myöhästyä ja pahimmillaan peruuntuvat kokonaan.

Airpro Oy:n maapalvelutehtävissä työskentelevät osallistuvat lakkoon Oulun lentoasemalla tiistaina 14.4. ja keskiviikkona 15.4. kello 6.00–12.00, ja muilla lentoasemilla samoina päivinä klo 12.00–18.00.

SLSY:n Airprota koskeva lakko vaikuttaa Helsingistä lähtevään liikenteeseen ja järjestetään molempina päivinä klo 06.00–18.00. Airpron lakoista uskotaan selvittävän ilman merkittäviä vaikutuksia lentoliikenteeseen.

IAU on varoittanut tukilakosta kolmessa muussa yhtiössä Finavian ylläpitämillä asemilla samoina päivinä klo 6.00–18.00. Tukilakko kohdistetaan pelkästään kansainvälisten lentoyhtiöiden lentoihin, ja ulkopuolelle jäävät Blue1:n, Finnairin ja Flyben lennot.

Lakkojen ja tukilakkojen aikana IAU:n jäsenet eivät osallistu matkatavaroiden ja rahdin käsittelyyn. Muut maapalvelutehtävät Norwegianin lentoyhtiön maapalvelua lukuun ottamatta hoidetaan työtaisteluiden aikana normaalisti.

IAU antoi 13.4. uuden lakkovaroituksen 28. ja 29.4. Airprota koskevasta työtaistelusta. IAU:n jäsenet osallistuvat lakkoon Oulussa 28.ja 29.4. klo 6.00–12.00. Muualla kuin Oulussa työskentelevät  ovat lakossa samoina päivinä klo 12.00–18.00

PALVELUALOJEN TYÖNANTAJAT PALTA RY

Lisätietoja:

Varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, 040 152 0073

Lennonjohtoon uusi työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettu työsulku alkaa lauantaina 23.2.2019 kello 18.00 ja päättyy maanantaina 25.2.2019 kello 9.00. Paltan jättämällä työsulkuilmoituksella pyritään vauhdittamaan neuvotteluja ja lisäämään Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry:n (SLJY) jäsenten halukkuutta sopia yleisen linjan mukaisesta työehtosopimusratkaisusta.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.