Keskeiset pankkipalvelut turvattu rahoitusalan lakon aikana

Pankit ovat tähän mennessä pystyneet turvaamaan lakon aikana asiakkailleen keskeiset palvelut kuten verkkopankin, mobiilipalvelujen ja korttimaksamisen toiminnan sekä palkkojen, eläkkeiden ja laskujen maksamisen. Kaksipäiväisen rahoitusalan lakko päättyy tänään perjantaina klo 23.59.

”Pankit ovat tarjonneet asiakaspalvelua siinä laajuudessa kun ne verkkosivuillaan lupasivat. Palveluissa ei ole esiintynyt mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Merkittävä osa pankkikonttoreista on ollut valitettavasti kiinni, mutta asiakkaat olivat osanneet varautua siihen hyvin”, kertoo Finanssiala ry:n (FA) viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula.

Käteisnostot ovat sujuneet normaalisti sekä automaateista että kauppojen kassoilta, kerrotaan Automatiasta ja päivittäistavarakaupoista.

Pankkien konttoreiden ovet avautuvat tiistaina 2.1.2018. Valtakunnansovittelija Minna Helle on kutsunut osapuolet jatkamaan rahoitusalan sovittelua tiistaina.

Lisätietoja:

Työmarkkinaneuvotteluista lisätietoja antaa Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto p. 020 595 5054, 040 152 0073.

Lakon vaikutuksista pankkialan palveluihin lisätietoja antaa FA:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula p. 020 793 4270.
FA:n mediapuhelin p. 020 793 4240.

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä.

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Meillä on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntija-palvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla.

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.

Vartijoiden lakko alkaa – Yritykset pyrkivät turvaamaan keskeiset toiminnot l...

Palvelualojen ammattiliitto PAM aloittaa keskiviikkona 24.10.2018 koko vartiointialaa koskevan, kolmen vuorokauden mittaisen lakon. Ratkaisua ei löytynyt, koska PAMille eivät riittäneet samantasoiset palkankorotukset kuin 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. PAMin vaatimuslistalla oli lisäksi lukuisia muitakin asioita, kuten muun muassa ylimääräisiä palkallisia vapaapäiviä.