Pankit ovat tähän mennessä pystyneet turvaamaan lakon aikana asiakkailleen keskeiset palvelut kuten verkkopankin, mobiilipalvelujen ja korttimaksamisen toiminnan sekä palkkojen, eläkkeiden ja laskujen maksamisen. Kaksipäiväisen rahoitusalan lakko päättyy tänään perjantaina klo 23.59.

”Pankit ovat tarjonneet asiakaspalvelua siinä laajuudessa kun ne verkkosivuillaan lupasivat. Palveluissa ei ole esiintynyt mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Merkittävä osa pankkikonttoreista on ollut valitettavasti kiinni, mutta asiakkaat olivat osanneet varautua siihen hyvin”, kertoo Finanssiala ry:n (FA) viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula.

Käteisnostot ovat sujuneet normaalisti sekä automaateista että kauppojen kassoilta, kerrotaan Automatiasta ja päivittäistavarakaupoista.

Pankkien konttoreiden ovet avautuvat tiistaina 2.1.2018. Valtakunnansovittelija Minna Helle on kutsunut osapuolet jatkamaan rahoitusalan sovittelua tiistaina.

Lisätietoja:

Työmarkkinaneuvotteluista lisätietoja antaa Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto p. 020 595 5054, 040 152 0073.

Lakon vaikutuksista pankkialan palveluihin lisätietoja antaa FA:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula p. 020 793 4270.
FA:n mediapuhelin p. 020 793 4240.

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä.

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Meillä on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntija-palvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla.

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.