Laiton työtaistelu

Taas laiton työtaistelu Hki-Vantaan lentoasemalla 27.5.2011.

Osa Ilmailualan Unioni IAU:n jäsenistä ryhtyi laittomaan lakkoon perjantaina 27.5.2011 klo 15.00. Lakko aiheutti huomattavan paljon haittaa lentoyhtiöille ja niiden matkustajille koska useita lentoja jouduttiin perumaan, lentoja viivästyi ja matkustajat joutuivat odottamaan matkalaukkujaan pitkään. Lakolla työntekijät pyrkivät painostamaan työnantajia lentolippuetuja käsittelevässä työryhmässä jossa puheenjohtajana toimii valtakunnansovittelija. IAU on ilmaissut tukensa lakolle. PALTA ei hyväksy miltään osin tällaista painostamista ja tahallista vahingon aiheuttamista ja se on vienyt asian työtuomioistuimeen.

Lisätietoja: varatuomari Petri Verronen, 0400 810436

Lennonjohtoon uusi työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettu työsulku alkaa lauantaina 23.2.2019 kello 18.00 ja päättyy maanantaina 25.2.2019 kello 9.00. Paltan jättämällä työsulkuilmoituksella pyritään vauhdittamaan neuvotteluja ja lisäämään Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry:n (SLJY) jäsenten halukkuutta sopia yleisen linjan mukaisesta työehtosopimusratkaisusta.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.

Poliittiset työtaistelut kohtuuttomia

Palvelualojen työnantajat Palta vastaanotti tänään työtaisteluilmoitukset Palvelualojen ammattiliitto PAM:lta, Teollisuusliitolta ja Sähköliitolta. Ilmoitukset koskevat alasta riippuen joko työnseisausta tai ylityökieltoa. Jo aiemmin eräät muut ammattiliitot ovat ilmoittaneet poliittisista työrauhahäiriöistä Paltan sopimusaloilla. Palta pitää tilannetta valitettavana ja kohtuuttomana.