Laiton ulosmarssi TeliaSonerassa

TeliaSoneran tälle päivälle ilmoitettu ulosmarssi on laiton. Kysymyksessä on Ammattiliitto Pron painostustoimi siihen, että se saisi oman luottamusmiehen TeliaSoneran alihankintayritys Teleperformanceen.

Ulosmarssiin on osallistunut yhteensä noin tuhat toimihenkilöä TeliaSonera Finlandista ja sen tytäryhtiöistä sekä Teleperformance Finlandista. Insinööriliitto on ilmoittanut lakosta toimihenkilötehtävien osalta. Ulosmarssi alkoi tänään klo 11.00 ja päättyy klo 23.59.
Teleperformance Finlandissa sovelletaan normaalisitovaa työehtosopimusta, joka koskee puhelinpalveluja ja yhteyskeskuksen työtä. Sopimusosapuolina ovat Palvelualojen työnantajat Palta sekä Palvelualojen ammattiliitto PAM.
Puhelinpalveluja ja yhteyskeskuksia koskevan työehtosopimuksen edellyttämällä tavalla valittu pääluottamusmies edustaa koko yrityksen henkilöstöä. Henkilöstön edustaja on myös yhtiön johtoryhmän jäsen.
Ammattiliitto Pro on vaatinut oman luottamusmiehensä valintaa Teleperformancessa. Yrityksessä ei kuitenkaan sovelleta ICT-alan toimihenkilösopimusta, jossa PRO on osapuolena. Näin ollen PRO:ta edustavan luottamusmiehen valinnalle ei ole perusteita.
– Ammattiliitto Pron vaatimukselle omasta luottamusmiehestä Teleperformancessa ei ole juridisia perusteita, koska Pro ei ole sopijaosapuoli yrityksessä. Kiistassa on kyse ammattiliitto Pron halusta laajentaa oman työehtosopimuksensa soveltamisalaa, sanoo Paltan työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara.
Tiedotetta päivitetty klo 15.20: Palvelualojen ammattiliitto PAM ei ole osallisena Pron ulosmarssissa.
työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara, anu.sajavaara@palta.fi, 040 705 0939

Poliittiset työtaistelut kohtuuttomia

Palvelualojen työnantajat Palta vastaanotti tänään työtaisteluilmoitukset Palvelualojen ammattiliitto PAM:lta, Teollisuusliitolta ja Sähköliitolta. Ilmoitukset koskevat alasta riippuen joko työnseisausta tai ylityökieltoa. Jo aiemmin eräät muut ammattiliitot ovat ilmoittaneet poliittisista työrauhahäiriöistä Paltan sopimusaloilla. Palta pitää tilannetta valitettavana ja kohtuuttomana.

Työaikalakiesitys pettymys, ei vastaa käytännön työelämän tarpeisiin

Palvelualojen työnantajat Palta ry, Teknologiateollisuus ry, Kemianteollisuus ry, Metsäteollisuus ry sekä Kaupan liitto ry ovat pettyneitä työaikalakiehdotuksen sisältöön ja pitävät tärkeänä, että esitystä muutettaisiin edunkuntakäsittelyssä vähintään siten, että nykylain mukaiset mahdollisuudet työajan järjestämiseen säilyisivät.

PALTA ry VM:n budjettiesityksestä: Osaavasta työvoimasta ja infrasta huolehdi...

Palta kannustaa hallitusta edelleen löytämään tulevassa budjettiriihessä keinoja työpaikkojen ja työvoiman kohtaannon parantamiseksi. Suunnitellut panostukset liikenneinfran kehittämiseen ovat askelia oikeaan suuntaan, sillä ne edistävät yhteiskunnan toiminta- ja kilpailukykyä. Myös digi-infran kilpailukykyyn tulisi kiinnittää huomiota.

Rahoitusalalla tartutaan jälleen työhyvinvoinnin ja tuottavuuden haasteisiin

Suomalainen rahoitusala jatkaa työntekijöiden ja työnantajien yhteistä työtä työhyvinvoinnin ja tuottavuuden kehittämiseksi. Jo useamman vuoden jatkunut työmarkkinaosapuolten yhteistyö työelämän kehittämiseksi on Euroopan tasolla harvinaista. Viime talven työehtosopimusneuvotteluissa sovittiin yhteistyön jatkosta Hyvinvoiva finanssiala -hankkeen pohjalta.