Suomen Vartioliikkeitten Liitto ry on valinnut vuoden ansioituneeksi vartijaksi vuoroesimies Markku Olkkosen. Ansioituneen vartijan valinnalla ja palkitsemisella liitto haluaa painottaa ammattitaitoisten vartijoiden ja ennaltaehkäisevän vartioinnin merkitystä ilkivallan ja rikollisuuden estämisessä. Valinta julkistettiin Suomen Vartioliikkeitten Liiton kevätkokouksessa 20.4.2015. Tunnustus myönnettiin tänä vuonna 33. kerran.

Olkkonen on syntynyt vuonna 1964 ja hänellä on 30. vuoden kokemus vartijan työstä STV:n ja Vartiomiehet Oy:n, nykyisen G4S:n palveluksessa.
SVLL:n hallitus perusteli valintaansa sillä, että Olkkonen on työskennellyt lähes koko vartijanuransa ajan saman työnantajan palveluksessa ja samassa asiakaskohteessa. Olkkonen on osoittanut rauhallisuudellaan, motivoituneisuudellaan ja huolellisuudellaan vahvaa vartiointialan osaamista.
– Työelämässä ei aina muisteta huomioida ahkeria työntekijöitä, jotka suorittavat työnsä tasaisen varmasti ja hyvin. Olkkonen on asiakaslähtöinen ja ammattitaitoinen pitkän linjan vartija, joka osaa ottaa työssään huomioon niin asiakkaat kuin työkaveritkin, toteaa johtaja Harri Uusitalo G4S:stä.
Ansioituneelle vartijalle liitto ja työnantaja myöntävät liiton viirin sekä vartijan ammattisormuksen.
asiamies Mikko Mäenpää, Suomen Vartioliikkeitten Liitto ry