Palta ihmeissään SLJY:n syytöksistä

Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY marssi tänään ulos lennonjohtajien tes-neuvotteluista syyttäen Paltaa luottamuksen rikkomisesta. Palta ihmettelee tilannetta ja SLJY:n syytöksiä.

SLJY on itse haastanut Paltan työtuomioistuimeen vuosina 2013-2016 voimassa olleen työehtosopimuksen soveltamista koskevassa asiassa. SLJY:n kanteeseen antamassaan vastauksessa Palta on normaaliin tapaan esittänyt omat näkemyksensä ja liittänyt oheen niitä tukevan kirjallisen aineiston. Menettelytavassa ei ole mitään tavanomaisesta oikeudenkäynnistä poikkeavaa.

– On täysin normaalia, että puolustaudumme meitä kohtaan esitettyjä perusteettomia väitteitä vastaan. Tämän pitäisi olla itsestään selvää myös SLJY:lle, joka kanteen työtuomioistuimessa on nostanut, Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto toteaa.

– Toivomme, että tilanne rauhoittuu ja että neuvottelut jatkuvat mahdollisimman pikaisesti. Työtuomioistuinprosessi ja työehtosopimusneuvottelut ovat kaksi eri asiaa eikä niitä tule sotkea toisiinsa, Aarto jatkaa.

Lennonjohtajien nykyinen työehtosopimus on voimassa 30.11.2017 saakka.

varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, Palta, p. 040 152 0073

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Paltalla on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.

Vartijoiden lakko alkaa – Yritykset pyrkivät turvaamaan keskeiset toiminnot l...

Palvelualojen ammattiliitto PAM aloittaa keskiviikkona 24.10.2018 koko vartiointialaa koskevan, kolmen vuorokauden mittaisen lakon. Ratkaisua ei löytynyt, koska PAMille eivät riittäneet samantasoiset palkankorotukset kuin 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. PAMin vaatimuslistalla oli lisäksi lukuisia muitakin asioita, kuten muun muassa ylimääräisiä palkallisia vapaapäiviä.