Palta ihmettelee PAM:n väitteitä lakon rikkomisesta

Palvelualojen ammattiliitto PAM julkaisi aamupäivällä tiedotteen, jossa se syyttää Paltan jäsenyritystä Securitasta IAU:n lakon rikkomisesta ja provokaatiosta. Tiedotteessa esitetyt väitteet ovat kauttaaltaan virheellisiä. Palta ihmettelee PAM:n toimintaa asiassa.

– Securitas toimii lentokentällä täysin laillisesti normaalin palvelusopimuksensa puitteissa ja perusteella. Se toiminta IAU:n lakon aikana ei eroa mitenkään normaalista. PAM julkisuudessa esittämät syytökset ovat perättömiä, Palvelualojen työnantajat Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto sanoo.

Turvatarkastajia on Helsinki-Vantaan lentoasemalla n. 750, joista IAU:n jäseniä on vain pieni osa. Turvatarkastuspalveluja tarjoaa Airpron lisäksi useampi muu yritys, jotka ovat Paltan ja PAM:n välisen vartiointialan työehtosopimuksen piirissä. Palta on käynyt tilanteen eilen PAM:n kanssa läpi useampaan otteeseen, eikä asiassa pitänyt olla mitään epäselvää.

– Olen itse henkilökohtaisesti keskustellut eilen PAM:n kanssa asiasta sekä Paltan että Securitaksen puolesta. Kuitenkin PAM:n tiedotteessa väitetään, ettei työnantajaliittoon tai yritykseen olisi saatu yhteyttä. Ei voi kun ihmetellä tiedotteen julkaisemisen taustalla olevia motiiveja, Tuomas Aarto sanoo.

– Tilanne IAU:n lakon osalta on jo muutenkin tarpeeksi vaikea. Toivomme, että osapuolelle annetaan työrauha keskittyä sovun rakentamiseen. PAM:n profiloituminen asiassa ei edistä lainkaan tilanteen laukeamista, Aarto jatkaa.

varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, Palta, p. 040 152 0073

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. Meillä on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta ja on EK:n toiseksi suurin jäsenliitto.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.