Palvelualojen työnantajat PALTA ry ja Ilmailualan Unioni IAU ry ovat hyväksyneet valtakunnansovittelija Minna Helteen sovintoesityksen Airpro Oy:n työehtoriidassa. IAU liittyy osapuoleksi PALTA:n ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n sekä Palkansaajajärjestö Pardian välillä solmittuun Airpron työehtosopimukseen. Ratkaisun voimaantulo edellyttää muiden sopijapuolten eli Pardian ja JHL:n hyväksyntää.

Sovintoesityksen hyväksyminen merkitsee sitä, että IAU peruu lentoliikenteen maapalveluja koskevat lakot 19. ja 20.5. sekä 26. ja 28.5.2015.

PALTA on tyytyväinen ratkaisuun. – Nykyinen sopimusrakenne, johon sisältyvät sekä IAU:n että Airpron työehtosopimukset, säilyy. Tämä tilanne vastaa tavoitteitamme, PALTA:n varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto toteaa. – Toteutuessaan lentoliikenteen lakot olisivat haitanneet kymmenientuhansien matkustajien liikkumista ja aiheuttaneet miljoonavahingot yhtiöille. Onkin ensiarvoisen tärkeää, että lakoilta vältyttiin, Aarto jatkaa.

Tämänpäiväinen ratkaisu koskee vain IAU:ta. Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY:n lakonuhkat 19. ja 20.5. sekä 28.5. ovat edelleen voimassa.

varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, 040 152 0073