Palta ja PAU palaavat pöytään perjantaina

Palvelualojen työnantajat Paltan ja Posti- ja logistiikka-alan Unioni PAU:n neuvottelut päättyivät tältä päivältä ja jatkuvat perjantaina klo 10.30 valtakunnansovittelijan johdolla.

Palta pitää valitettavana, että Postin työehtosopimusneuvottelusta on tehty ammattiyhdistysliikkeen voimannäyte usean liiton ilmoitettua tukitoimenpiteistään.

– Työehtosopimuksesta on vaikea neuvotella, kun toinen osapuoli lisää jatkuvasti tykkitulta. Valitettavasti ulkopuoliset ihmiset ja heidän arkensa joutuu tässä nyt turhaan tulilinjalle, sanoo Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

– Suomi elää murroksessa, rakenteet muuttuvat ja Postin työehtosopimusneuvottelut osuivat nyt sellaiseen kohtaan, että liikkeellä ovat suhteettoman järeät aseet. Neuvottelemme 19 000 ihmisen työsuhteen ehdoista ja miljoonat suomalaiset joutuvat sijaiskärsijöiksi, Aarto jatkaa.

PAU antoi illalla 25.11. jälleen uuden lakkovaroituksen. Lakkovaroituksia on annettu useille paikkakunnille eri tehtäviin 19.11. alkaen ja 10.12. saakka.

PAU on myös asettanut kaikki työehtosopimuksen piirissä olevat työntekijät ylityökieltoon 13.11. alkaen.

Tukitoimista ovat ilmoittaneet Ammattiliitto Pro, Julkisten ja Hyvinvointialojen liitto JHL, Auto- ja kuljetusalan liitto AKT, Ilmailualan Unioni IAU, Palvelualojen Ammattiliitto PAM, Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ja Merimies-Unioni. Tukilakot alkaisivat 30.11. ja ajoittuvat kyseiselle viikolle. AKT:n tukitoimet ovat voimassa aloituspäivästä alkaen toistaiseksi.

Tukitoimista ilmoittaneista liitoista Ammattiliitto Pro on Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n jäsenliitto. Muut PAU:ta tukevat liitot kuuluvat PAU:n tapaan Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK:hon.

Tarkat tiedot tukilakoista ja PAU:n lakon vaikutuksista palveluihin löytyvät Postin sivuilta www.posti.fi.

varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, Palta, p. 040 152 0073

Vartijoiden lakko alkaa – Yritykset pyrkivät turvaamaan keskeiset toiminnot l...

Palvelualojen ammattiliitto PAM aloittaa keskiviikkona 24.10.2018 koko vartiointialaa koskevan, kolmen vuorokauden mittaisen lakon. Ratkaisua ei löytynyt, koska PAMille eivät riittäneet samantasoiset palkankorotukset kuin 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. PAMin vaatimuslistalla oli lisäksi lukuisia muitakin asioita, kuten muun muassa ylimääräisiä palkallisia vapaapäiviä.

Vartijoille ei riitä sama kun muille

Vartiointialan työehtosopimusneuvottelut polkevat edelleen paikallaan, koska vartijoille ei riitä sama palkankorotustaso kuin lähes 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. Työnantaja on keväällä 2018 alkaneiden neuvottelujen alusta lähtien ollut valmis korottamaan myös vartijoiden palkkoja yleisen linjan mukaisilla korotuksilla. Palta pitää neuvottelutilannetta haasteellisena.

Poliittiset työtaistelut kohtuuttomia

Palvelualojen työnantajat Palta vastaanotti tänään työtaisteluilmoitukset Palvelualojen ammattiliitto PAM:lta, Teollisuusliitolta ja Sähköliitolta. Ilmoitukset koskevat alasta riippuen joko työnseisausta tai ylityökieltoa. Jo aiemmin eräät muut ammattiliitot ovat ilmoittaneet poliittisista työrauhahäiriöistä Paltan sopimusaloilla. Palta pitää tilannetta valitettavana ja kohtuuttomana.