Palta on tyytyväinen sovun syntymiseen

Palvelualojen työnantajat Palta ja Ammattiliitto Pro hyväksyivät tänään valtakunnansovittelijan tekemän sovintoesityksen Airpro Oy:n matkustamohenkilöstön työehtoja koskeneessa kiistassa. Sovun syntymisen myötä Ammattiliitto Pro palaa osapuoleksi tällä hetkellä Paltan, JHL:n ja Pardian välillä voimassa olevaan kilpailukykysopimuksen mukaiseen työehtosopimukseen.

– Palta on tyytyväinen yleisen työmarkkinalinjan mukaiseen lopputulokseen.  Sovintoesityksen hyväksyminen merkitsee sitä, että myös Ammattiliitto Pro tulee mukaan kiky-sopimukseen Airpron sopimusalalla, Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto toteaa.

Sovun synnyttyä Ammattiliitto Pron ilmoittamat työtaistelu-uhat peruuntuvat.

– Olemme iloisia siitä, että loppuja hiihtolomalentoja uhanneet Pron lakot peruuntuvat. Toteutuessaan ne olisivat aiheuttaneet merkittävää haittaa lomalaisille, mikä olisi ollut monin tavoin kohtuutonta, Aarto jatkaa.

Vaikka kiista Ammattiliitto Pron kanssa ratkesi, sovittelu ilmailualan Unionin kanssa jatkuu edelleen. Seuraavan kerran osapuolet tapaavan valtakunnansovittelijan toimistolla huomenna iltapäivällä.

Lisätietoja:
varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, Palta, p. 040 152 0073

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. Meillä on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta ja on EK:n toiseksi suurin jäsenliitto.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.