Palvelualojen työnantajat PALTA tuomitsee jyrkin sanoin Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n kuljettajien lakon Itella Logistics Oy:ssä. Lakko alkoi 24.6. maanantain ja tiistain välisenä yönä ja se koskee n. 300 useaan eri ammattiosastoon kuuluvaa AKT:n jäsentä eri puolilla Suomea. Lakon on kerrottu kestävän torstaihin 26.6. kello 24 saakka. Kyseessä on jo toinen lyhyen ajan sisällä toteutettu työtaistelu. Lakko on laiton, sillä se on PALTAn ja AKT:n välisen voimassa olevan sopimuksen vastainen.

”AKT:n ja sen ammattiosastojen toiminta on täysin käsittämätöntä ja vastuutonta. Itella Logistics Oy:n toiminnan uudelleenjärjestelyissä on noudatettu PALTAn ja AKT:n välistä voimassa olevaa sopimusta ja työlainsäädännön määräyksiä. Lisäksi yhtiö on kaikin keinoin pyrkinyt löytämään muutoksen kohteena olevalle kahdellekymmenelle henkilölle korvaavaa työtä. Nämä ponnistelut AKT sitten palkitsee laittomalla ja yhtiön toimintaa haittaavalla lakolla”, toteaa PALTAn varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

AKT:n viimeaikaiset toimet osoittavat liiton täydellistä piittaamattomuutta työmarkkinoiden pelisäännöistä. On selvää, ettei näin voi enää jatkua. AKT:n rooli uskottavana sopijakumppanina ja työmarkkinajärjestönä on vaakalaudalla.” Tuomas Aarto, varatoimitusjohtaja, Palta.

Lakon taustalla on Itellan runkoliikenteen tehostaminen ja siihen liittyvät muutokset toiminnassa, työnkuvissa ja niiden myötä työehdoissa.

varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, puhelin 040 152 0073