PALTA tuomitsee Merimies-Unionin laittoman lakon Hailuodossa

Palvelualojen työnantajat PALTA tuomitsee Suomen Merimies-Union (SMU) lakon, joka pysäytti Meriluoto-lautan liikennöinnin Oulunsalon ja Hailuodon välillä perjantaina 6.6.2014. Lakko on laiton, sillä PALTAn jäsenyritys Suomen Lauttaliikenne Oy:llä ja SMUlla on voimassaoleva työehtosopimus.

Kiistan taustalla on SMUn vaatimus, jonka mukaan Meriluodolla pitää olla nelihenkinen miehistö myös kesäisin, jolloin se toimii lisälauttana Oulunsalo-Hailuoto -reitillä. Vaatimus on katteeton. Suomen Lauttaliikenne Oy noudattaa miehityksessään Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin voimassaolevaa miehityspäätöstä, jonka mukaan kesäisin Meriluodolla on 3-henkinen miehistö.
– Vaadimme, että SMU lopettaa laittoman lakon välittömästi. Lakosta joutuvat kärsimään paikallisten asukkaiden lisäksi lomalaiset, jotka ovat täysin sivullisia riidassa, toteaa PALTAn työmarkkinapäällikkö Arto Kettunen.
PALTA on toimittanut laittoman lakon työtuomioistuimen käsiteltäväksi ja vaatii SMUn tuomitsemista hyvityssakkoihin työehtosopimuslain mukaisen työrauhavelvoitteen rikkomisesta. Riidan käsittely aloitetaan kiireellisenä työtuomioistuimessa keskiviikkona 11.6.2014.
Lisätietoja:
Työmarkkinapäällikkö Arto Kettunen
Asiantuntija Eero Salmela
puhelin 040 510 1957

Lennonjohtajat hylkäsivät jo toisen sovintoesityksen

Suomen Lennonjohtajien Yhdistys (SLJY) hylkäsi tänään 14.2.2019 jo toisen valtakunnansovittelijan tekemän sovintoehdotuksen. Siinä lennonjohtajien palkkoja olisi korotettu yleisen linjan mukaiset 3,2 prosenttia. Lennonjohtajien ratkaisu merkitsee sitä, että kiista jatkuu. Työnantajaa kiistassa edustava Palvelualojen työnantajat Palta olisi puolestaan toivonut, että tilanne olisi jo lauennut. Siksi se hyväksyi myös tämän toisen sovintoehdotuksen.

Lennonjohtoon uusi työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettu työsulku alkaa lauantaina 23.2.2019 kello 18.00 ja päättyy maanantaina 25.2.2019 kello 9.00. Paltan jättämällä työsulkuilmoituksella pyritään vauhdittamaan neuvotteluja ja lisäämään Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry:n (SLJY) jäsenten halukkuutta sopia yleisen linjan mukaisesta työehtosopimusratkaisusta.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.