PALTA tuomitsee VRn Turun konduktöörien lakon

VR:n Turun konduktöörit jättivät tänään aamulla tulematta työvuoroihinsa. Konduktöörien lakko vaikuttaa Turusta Helsingin ja Tampereen suuntaan lähteviin juniin pahimpaan työmatka-aikaan ja se on jo johtanut junien peruutuksiin. Palvelualojen työnantajat PALTA tuomitsee jyrkästi konduktöörien toimet ja vaatii lakon välitöntä lopettamista.

– Turun konduktöörien lakko on laiton ja täysin tuomittava, toteaa PALTAn varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto. Lakko on ajoitettu siten, että siitä aiheutuu yhtiölle ja sen asiakkaille mahdollisimman suurta vahinkoa. Lakosta ei myöskään ilmoitettu etukäteen, joten VR:llä ei ollut mitään mahdollisuuksia varautua lakkoon ennalta. Lakon toteuttamistapa osoittaa suurta piittaamattomuutta ja vastuuttomuutta, eikä tällaisia toimenpiteitä voida missään olosuhteissa hyväksyä, Aarto jatkaa.

Tänä aamuna alkanut lakko on lyhyen ajan sisällä jo toinen laiton lakko PALTAn jäsenyrityksessä VR:ssä. Edellinen päättyi vasta maanantaina. PALTAn arvion mukaan molemmilla lakoilla vastustetaan Turun varikon sulkemista. Varikon toiminnan on tarkoitus päättyä kuluvan vuoden aikana. VR on kertonut tarjoavansa kaikille Turun varikon kunnossapidon työntekijälle korvaavia töitä joko junien kunnossapidosta tai muualta VR-konsernista.

Laittomat työtaistelut ovat Suomen työmarkkinajärjestelmän suurin yksittäinen ongelma ja asiaan on saatava muutos pikaisesti. Näin ei voi enää jatkua. Nykytilasta kärsivät yritysten lisäksi tavalliset ihmiset. Tuomas Aarto, Palta

Vuoden 2014 syyskuun loppuun mennessä työtaisteluiden aiheuttamat työpäivämenetykset ylittivät jo koko edellisen vuoden 2013 tason. Valtaosa työtaisteluista oli laittomia.

Varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, 040 152 0074

Lennonjohtoon uusi työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettu työsulku alkaa lauantaina 23.2.2019 kello 18.00 ja päättyy maanantaina 25.2.2019 kello 9.00. Paltan jättämällä työsulkuilmoituksella pyritään vauhdittamaan neuvotteluja ja lisäämään Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry:n (SLJY) jäsenten halukkuutta sopia yleisen linjan mukaisesta työehtosopimusratkaisusta.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.