Paltan työmarkkinayksikköön uusia asiantuntijoita

Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n työmarkkinayksikköön on nimitetty asiantuntijoiksi OTK Maarit Leppänen ja VT, KTM Pia-Maria Pesonen.

Tehtävässään Leppänen työskentelee asiantuntija- ja erityispalveluista ja Pesonen tietoliikenteestä sekä teknisistä palveluista vastaavassa sopimusryhmässä. Työssään he hoitavat mm. työehtosopimusneuvotteluihin, jäsenneuvontaan ja -koulutukseen sekä oikeudenkäyntipalveluihin kuuluvia tehtäviä.

Maarit Leppänen siirtyy Paltaan Pintaurakoitsijat ry:stä, jossa hän on toiminut asiamiehenä ja viimeksi toimitusjohtajana. Tätä ennen Leppänen on työskennellyt mm. Akavan Erityisalat ry:ssä lakimiehenä.

Pia-Maria Pesonen siirtyy Paltaan Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fenniasta, jossa hän on toiminut viimeksi vastaavana lakimiehenä ja hallinnollisena tietoturvapäällikkönä.

Maarit Leppänen aloittaa uusissa tehtävissään 21.3. ja Pia-Maria Pesonen 18.4. Leppänen raportoi työmarkkinapäällikkö Olli Nurmiselle ja Pesonen työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaaralle.

Lisätietoja:
varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, Palta, p. 040 152 0073

Poliittiset työtaistelut kohtuuttomia

Palvelualojen työnantajat Palta vastaanotti tänään työtaisteluilmoitukset Palvelualojen ammattiliitto PAM:lta, Teollisuusliitolta ja Sähköliitolta. Ilmoitukset koskevat alasta riippuen joko työnseisausta tai ylityökieltoa. Jo aiemmin eräät muut ammattiliitot ovat ilmoittaneet poliittisista työrauhahäiriöistä Paltan sopimusaloilla. Palta pitää tilannetta valitettavana ja kohtuuttomana.

Työaikalakiesitys pettymys, ei vastaa käytännön työelämän tarpeisiin

Palvelualojen työnantajat Palta ry, Teknologiateollisuus ry, Kemianteollisuus ry, Metsäteollisuus ry sekä Kaupan liitto ry ovat pettyneitä työaikalakiehdotuksen sisältöön ja pitävät tärkeänä, että esitystä muutettaisiin edunkuntakäsittelyssä vähintään siten, että nykylain mukaiset mahdollisuudet työajan järjestämiseen säilyisivät.

PALTA ry VM:n budjettiesityksestä: Osaavasta työvoimasta ja infrasta huolehdi...

Palta kannustaa hallitusta edelleen löytämään tulevassa budjettiriihessä keinoja työpaikkojen ja työvoiman kohtaannon parantamiseksi. Suunnitellut panostukset liikenneinfran kehittämiseen ovat askelia oikeaan suuntaan, sillä ne edistävät yhteiskunnan toiminta- ja kilpailukykyä. Myös digi-infran kilpailukykyyn tulisi kiinnittää huomiota.

Rahoitusalalla tartutaan jälleen työhyvinvoinnin ja tuottavuuden haasteisiin

Suomalainen rahoitusala jatkaa työntekijöiden ja työnantajien yhteistä työtä työhyvinvoinnin ja tuottavuuden kehittämiseksi. Jo useamman vuoden jatkunut työmarkkinaosapuolten yhteistyö työelämän kehittämiseksi on Euroopan tasolla harvinaista. Viime talven työehtosopimusneuvotteluissa sovittiin yhteistyön jatkosta Hyvinvoiva finanssiala -hankkeen pohjalta.