PAM keskeytti vartiointi­alan työ­ehto­sopimus­neuvottelut

Palvelualojen työnantajat Paltan ja Palvelualojen ammattiliitto PAM:n välisen vartiointialan työehtosopimuksen sopimuskausi päättyi 31.3.2016. Neuvotteluja uudesta työehtosopimuksesta on käyty hyvässä yhteisymmärryksessä myös sopimuskauden umpeuduttua. Tänään PAM kuitenkin päätti yllättäen keskeyttää neuvottelut toistaiseksi palkkausjärjestelmää koskevan näkemyseron vuoksi.

– On valitettavaa, että PAM päätti katkaista neuvottelut. Olimme toiveikkaita, että uusi sopimus olisi syntynyt jo tänään, Paltan työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara toteaa.

– Toivomme, että PAM palaisi pikaisesti neuvottelupöytään, koska varsinaisen työehtosopimuksen syntymisen jälkeen osapuolten tulisi vielä käydä kilpailukykysopimuksen soveltamisneuvottelut toukokuun loppuun mennessä, Sajavaara jatkaa.

Vartiointiala jäi ulos keskusjärjestöjen välisestä työllisyys- ja kasvusopimuksesta syksyllä 2013. Sen jälkeen alan työehtosopimusneuvotteluja on käyty erillisen aikataulun mukaisesti.

Lisätietoja:
työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara, Palta, p. 040 705 0939

Vartijoiden lakko alkaa – Yritykset pyrkivät turvaamaan keskeiset toiminnot l...

Palvelualojen ammattiliitto PAM aloittaa keskiviikkona 24.10.2018 koko vartiointialaa koskevan, kolmen vuorokauden mittaisen lakon. Ratkaisua ei löytynyt, koska PAMille eivät riittäneet samantasoiset palkankorotukset kuin 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. PAMin vaatimuslistalla oli lisäksi lukuisia muitakin asioita, kuten muun muassa ylimääräisiä palkallisia vapaapäiviä.