Palvelualojen ammattiliitto PAM on keskeyttänyt hyvin edenneet vartiointialan työehtosopimusneuvottelut torstaina 21.5.2015. Toimenpiteellään liitto pyrkii vauhdittamaan elokuvateattereiden työehtosopimusneuvotteluja, jotka se katkaisi aiemmin tällä viikolla.

– Molemmat sopimukset ovat itsenäisiä kokonaisuuksia eivätkä ne liity toisiinsa. Emme hyväksy kahden eri alan neuvottelujen perusteetonta koplaamista, toteaa PALTAn varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

Elokuvateattereiden neuvotteluissa PAMin vaatimat muutokset merkitsisivät kustannusten nousua yli työmarkkinoilla noudatetun yleisen tason.

– Tässä taloudellisessa tilanteessa emme voi suostua tällaisiin vaatimuksiin, jatkaa Aarto.

PALTA ja PAM ovat neuvotelleet vartiointialan työehtosopimuksen uudistamisesta tähän asti hyvässä hengessä. Sopimuksen voimassaolo päättyy 31.5. ja se koskee noin 9 000 työntekijää. Elokuvateattereita koskevia neuvotteluita on käyty maaliskuun alusta lähtien. Sopimuksen piirissä on noin 650 työntekijää ja sen voimassaolo päättyi 30.4.2015.

PALTA toivoo, että PAM arvioisi uudelleen tilanteen ja olisi valmis jatkamaan neuvotteluja molempien alojen osalta mahdollisimman pian.

varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto  040 152 0073