Pekka Vauramosta Paltan uusi puheenjohtaja

Paltan uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Finnair Oyj:n toimitusjohtaja Pekka Vauramo. Varapuheenjohtajiksi valittiin Eltel Networks Oy:n toimitusjohtaja Juha Luusua ja Posti Group Oy:n konsernijohtaja Heikki Malinen. Valinnat tehtiin Paltan syyskokouksessa 15.11. Helsingissä.

Puheenjohtajavaihdoksen lisäksi hallitukseen valittiin kahdeksan uutta jäsentä.

Paltan hallitus 2017

• Jarmo Mikkonen, toimitusjohtaja, Securitas Oy

*) Uusi jäsen.

toimitusjohtaja Riitta Varpe, Palta, p. 040 534 5353

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. Meillä on 1 700 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta ja on EK:n suurimpia jäsenliittoja.

Paltan ekonomistit: Kasvun hidastuminen yllättää yritykset

Talouden ennustaminen näyttää vaikeammalta kuin pitkään aikaan. Suomessa yritysten kasvu on vielä vahvaa, mutta näkymät ovat heikentyneet selvästi. Palvelualan yritysten kasvu ja työllistäminen ovat jatkuneet kesän jälkeen ripeänä. Arvioimme, että palvelujen kasvu jatkuu myös matalasuhdanteessa. Suomalaisten palvelujen vienti vetää jopa yli kansainvälisen kysyntäpotentiaalin.

Antti Vasarasta Paltan uusi puheenjohtaja

Torstaina 15.11.2018 Helsingissä järjestetyssä syyskokouksessaan Palvelualojen työnantajat PALTA ry valitsi uuden puheenjohtajan ja hallituksen vuodelle 2019. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n toimitusjohtaja Antti Vasara. Kahdesta varapuheenjohtajasta toisena jatkaa toimitusjohtaja Satu Yrjänen (Kantar TNS Oy) ja toiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin toimitusjohtaja Juha Luusua (Eltel Networks Oy).

Paltan ekonomistit: Hallituksella on käyttämätön kortti taskussaan

Yksityisen palvelualan kevään liikevaihtokehitys oli pettymys. Myynnin ja henkilöstön määrän kasvu jatkuu kuitenkin ripeänä. Paltan tuoreen digitutkimuksen mukaan yritysten digipanostuksilla on suora yhteys kasvuun ja kansainvälistymiseen. Koko Suomea vaivaava pula osaajista hidastaa myös digiyritysten kasvua. Suomen hidastuvalla talouskasvulla on kovat rajoitteet. Hallitus voi kuitenkin päätöksillään edistää tuottavuutta ja talouskasvua panostamalla osaamiseen.

Digitaloudesta kasvua 2018 -tutkimus: Asiakaskokemuksen merkitys on ymmärretty

Digitalisaation ratkaiseva merkitys ymmärretään palveluyrityksissä entistä laajemmin. Viidennes palveluyrityksistä kokee olevansa alansa digikehityksen eturintamassa. Lisäksi kolmannes seuraa ja pyrkii hyödyntämään kehitystä. Yrityksen kasvu kytkeytyy tulosten perusteella vahvasti digitaalisuuden hyödyntämiseen ja kansainvälistymiseen.

Talouden timantti kaipaa hiomista

Kuvittele itsesi 1970-luvulle. Lasse Viren on pinkaissut neljännen kultansa. Radiossa soi Abba. Hippeily on taakse jäänyttä elämää, ja maailma on vakavoitunut kylmän sodan edessä. Öljykriisi nostattaa kaikkien niskakarvoja, sillä koko talous pyörii tavaran himon ja omistamisen ympärillä. Koska tavallisetkin tavarat ovat kalliita, tavaran valmistaminen on haluttu ja tavoiteltu osa globaalia työnjakoa. Pienemmässäkin pitäjässä tupruttaa tehtaan savupiippu.