Posti- ja logistiikka-alan tes-neuvottelut jatkuvat koko viikon

Palvelualojen työnantajat Palta ja Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU jatkoivat työehtosopimusneuvotteluja eilen valtakunnansovittelija Minna Helteen johdolla.

Tällä viikolla prosessi jatkuu siten, että Palta ja PAU jatkavat neuvotteluja keskenään tänään keskiviikkona ja huomenna torstaina 11.ja 12.11. Neuvotteluosapuolet tapaavat valtakunnansovittelijan johdolla seuraavan kerran perjantaina.

PAU on antanut viime päivinä useita lakkovaroituksia. Tämän hetkisen tiedon mukaan PAU:n jäsenet menevät lakkoon torstaina 19.11. klo 16. Lakko jatkuu ensin lauantaihin 21.11. klo 24 saakka, ja seuraavalla viikolla maanantaista keskiviikkoon 23.–25.11.

Lisäksi PAU on ilmoittanut työnseisauksesta 26.11. Jyväskylän, Kuopion, Seinäjoen ja Tampereen alueella. Lakko koskee kaikkia toimintoja Jyväskylän lajitteluterminaalissa, Kuopion, Seinäjoen ja Tampereen postikeskuksessa sekä Tampereen kuljetuspalveluja Nekalassa.

Työnseisauksen ulkopuolelle jää Sanomalehtien Ilkka ja Pohjalainen sekä Jyväskylän varhaisjakelun (Keskisuomalainen) jakeluun, kuljetukseen ja käsittelyyn liittyvät toimet. Lakko alkaa 25.11.2015 klo 22 ja päättyy 27.11.2015.

Lisäksi PAU on asettanut kaikki työehtosopimuksen piirissä olevat työntekijät ylityökieltoon. 13.11. alkaen.

varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, Palta, p. 040 152 0073

Vartijoiden lakko alkaa – Yritykset pyrkivät turvaamaan keskeiset toiminnot l...

Palvelualojen ammattiliitto PAM aloittaa keskiviikkona 24.10.2018 koko vartiointialaa koskevan, kolmen vuorokauden mittaisen lakon. Ratkaisua ei löytynyt, koska PAMille eivät riittäneet samantasoiset palkankorotukset kuin 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. PAMin vaatimuslistalla oli lisäksi lukuisia muitakin asioita, kuten muun muassa ylimääräisiä palkallisia vapaapäiviä.

Vartijoille ei riitä sama kun muille

Vartiointialan työehtosopimusneuvottelut polkevat edelleen paikallaan, koska vartijoille ei riitä sama palkankorotustaso kuin lähes 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. Työnantaja on keväällä 2018 alkaneiden neuvottelujen alusta lähtien ollut valmis korottamaan myös vartijoiden palkkoja yleisen linjan mukaisilla korotuksilla. Palta pitää neuvottelutilannetta haasteellisena.

Poliittiset työtaistelut kohtuuttomia

Palvelualojen työnantajat Palta vastaanotti tänään työtaisteluilmoitukset Palvelualojen ammattiliitto PAM:lta, Teollisuusliitolta ja Sähköliitolta. Ilmoitukset koskevat alasta riippuen joko työnseisausta tai ylityökieltoa. Jo aiemmin eräät muut ammattiliitot ovat ilmoittaneet poliittisista työrauhahäiriöistä Paltan sopimusaloilla. Palta pitää tilannetta valitettavana ja kohtuuttomana.