Postialan neuvotteluissa ei ratkaisua – lakot alkavat torstaina

Palvelualojen työnantajat Paltan ja Posti- ja logistiikka-alan Unioni PAU:n väliseen työriitaan ei löytynyt ratkaisua tänään päättyneessä sovittelutapaamisessa. Tämä tarkoittaa sitä, että PAU:n ilmoittamat työnseisaukset alkavat pääkaupunkiseudulla torstaina.

Postialan työehtosopimus päättyi lokakuun lopussa. Osapuolet ovat neuvotelleet koko marraskuun ajan valtakunnansovittelija Minna Helteen johdolla. Tiiviistä neuvotteluista huolimatta osapuolten näkemykset ovat edelleen kaukana toisistaan.

– Lakot ovat erittäin valitettavia Postin ja sen asiakkaiden kannalta. Ne eivät vie meitä lähemmäs ratkaisua, vaan ennemminkin syventävät Postin läpikäymän murroksen vaikutuksia. Tässä tilanteessa tarvittaisiin nyt ymmärtämystä ja halua löytää lääkkeet Postin ongelmiin, Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto sanoo.

Posti kertoi keskiviikkona pidättäytyvänsä vuokratyövoiman käytöstä lakkojen aikana. Ratkaisulla halutaan edesauttaa neuvottelutuloksen syntymistä.

– Toivon, että päätös vaikuttaa myönteisesti neuvottelujen etenemiseen. Sekä Posti että sen työntekijät tarvitsevat kestävän ratkaisun, jolla voidaan turvata työpaikat ja Postin kilpailukyky alan murroksessa ja kiristyvässä kilpailussa, Aarto sanoo.

Sovitteluprosessi jatkuu valtakunnansovittelijan johdolla vasta maanantaina 23.11.

Lakkovaroituksia ympäri Suomen

PAU on varoittanut lakoista pääkaupunkiseudulla 19.–21.11 ja 23.–25.11. sekä Jyväskylän, Kuopion, Seinäjoen ja Tampereen alueella 25.11.–27.11. ja 30.11.–1.12.

Lisäksi PAU on antanut lakkovaroituksen koskien Oulun, Ylivieskan, Kajaanin, Rauman, Porin, Mikkelin, Savonlinnan, Varkauden, Pieksämäen, Joensuun, Vaasan ja Kokkolan alueita 2.12.–4.12. sekä Oulun postikeskusta 1.12.–4.12. Kaikki työehtosopimuksen piirissä olevat työntekijät ovat olleet ylityökiellossa 13.11. alkaen.

Tarkemmat tiedot lakoista ja niiden vaikutuksista löytyvät Postin verkkosivuilta: www.posti.fi.

varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, Palta, p. 040 152 0073

Lennonjohtajat hylkäsivät jo toisen sovintoesityksen

Suomen Lennonjohtajien Yhdistys (SLJY) hylkäsi tänään 14.2.2019 jo toisen valtakunnansovittelijan tekemän sovintoehdotuksen. Siinä lennonjohtajien palkkoja olisi korotettu yleisen linjan mukaiset 3,2 prosenttia. Lennonjohtajien ratkaisu merkitsee sitä, että kiista jatkuu. Työnantajaa kiistassa edustava Palvelualojen työnantajat Palta olisi puolestaan toivonut, että tilanne olisi jo lauennut. Siksi se hyväksyi myös tämän toisen sovintoehdotuksen.

Lennonjohtoon uusi työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettu työsulku alkaa lauantaina 23.2.2019 kello 18.00 ja päättyy maanantaina 25.2.2019 kello 9.00. Paltan jättämällä työsulkuilmoituksella pyritään vauhdittamaan neuvotteluja ja lisäämään Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry:n (SLJY) jäsenten halukkuutta sopia yleisen linjan mukaisesta työehtosopimusratkaisusta.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.