Postialan neuvottelut jatkuvat huomenna

Palvelualojen työnantajan Palta ja Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU neuvottelivat koko sunnuntai-illan valtakunnansovittelija Minna Helteen johdolla.

PAU antoi sunnuntaina myös uuden lakkovaroituksen. Tällä hetkellä työnseisauksia on tiedossa pääkaupunkiseudun alueella 19–21.11. ja 23.–25.11. Tämän lisäksi lakoista on varoitettu Kuopion, Jyväskylän, Seinäjoen ja Tampereen alueella 25.–27.11. sekä 30.11.

PAU on myös asettanut kaikki työehtosopimuksen piirissä olevat työntekijät ylityökieltoon. 13.11. alkaen.

Osapuolet jatkavat neuvotteluja valtakunnansovittelijan johdolla huomenna maanantaina klo 11 alkaen.

varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, Palta, p. 040 152 0073

Tarkemmat tiedot lakoista ja niiden vaikutuksista Postin verkkosivuilta: www.posti.fi

Vartijoille ei riitä sama kun muille

Vartiointialan työehtosopimusneuvottelut polkevat edelleen paikallaan, koska vartijoille ei riitä sama palkankorotustaso kuin lähes 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. Työnantaja on keväällä 2018 alkaneiden neuvottelujen alusta lähtien ollut valmis korottamaan myös vartijoiden palkkoja yleisen linjan mukaisilla korotuksilla. Palta pitää neuvottelutilannetta haasteellisena.

Poliittiset työtaistelut kohtuuttomia

Palvelualojen työnantajat Palta vastaanotti tänään työtaisteluilmoitukset Palvelualojen ammattiliitto PAM:lta, Teollisuusliitolta ja Sähköliitolta. Ilmoitukset koskevat alasta riippuen joko työnseisausta tai ylityökieltoa. Jo aiemmin eräät muut ammattiliitot ovat ilmoittaneet poliittisista työrauhahäiriöistä Paltan sopimusaloilla. Palta pitää tilannetta valitettavana ja kohtuuttomana.

Työaikalakiesitys pettymys, ei vastaa käytännön työelämän tarpeisiin

Palvelualojen työnantajat Palta ry, Teknologiateollisuus ry, Kemianteollisuus ry, Metsäteollisuus ry sekä Kaupan liitto ry ovat pettyneitä työaikalakiehdotuksen sisältöön ja pitävät tärkeänä, että esitystä muutettaisiin edunkuntakäsittelyssä vähintään siten, että nykylain mukaiset mahdollisuudet työajan järjestämiseen säilyisivät.

PALTA ry VM:n budjettiesityksestä: Osaavasta työvoimasta ja infrasta huolehdi...

Palta kannustaa hallitusta edelleen löytämään tulevassa budjettiriihessä keinoja työpaikkojen ja työvoiman kohtaannon parantamiseksi. Suunnitellut panostukset liikenneinfran kehittämiseen ovat askelia oikeaan suuntaan, sillä ne edistävät yhteiskunnan toiminta- ja kilpailukykyä. Myös digi-infran kilpailukykyyn tulisi kiinnittää huomiota.