27.11.2019 -

Postikiistaan löytynyt sopu, lakot loppuvat

Postin pitkittyneeseen työehtokiistaan on vihdoin löytynyt ratkaisu sekä postialan varsinaisen työehtosopimuksen että 700 pakettilajittelijan työehtojen osalta. Palvelualojen työnantajat Palta ja Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU hyväksyivät tänään valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan eilen antaman kolmannen sovintoesityksen postialan työehtosopimuksesta. Sen lisäksi liittojen hallinnot ovat hyväksyneet eilen saavutetun neuvottelutuloksen uudeksi Posti Palvelut Oy:n pakettilajittelijoiden työehtosopimukseksi.

– Olemme tyytyväisiä siihen, että pitkään jatkunut kiista saadaan vihdoin päätökseen, työrauha palautuu postialalle ja kohtuuttomat tukilakot päättyvät, Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto sanoo.

Paltan ja PAU:n välinen kaksivuotinen postialan työehtosopimus auttaa lisäämään Postin kaipaamaa joustavuutta muun muassa työvuorosuunnitteluun. Kilpailukykysopimuksen mukainen työajan pidennys säilyy ja palkankorotukset on sidottu viennin yleiseen linjaan.

Osapuolet ovat myös yhdessä sitoutuneet tarkastelemaan postialan murrosta ja tulevaisuuden jakeluratkaisuja sekä niiden vaikutuksia alan työehtoihin.

– Lähivuosina tulee löytää uusia ratkaisuja siihen, miten Posti voi säilyttää ja luoda työpaikkoja alan kovassa murroksessa. Haluamme kaikin voimin välttää sen, että olemme kahden vuoden päästä samassa työmarkkinatilanteessa postialalla kuin tänä syksynä, Aarto toteaa.

Sovun esteeksi nousseen 700 pakettilajittelijan tilanne lähti ratkeamaan maanantaina uuden avauksen myötä, kun Posti Palvelut Oy oli sovun löytämiseksi valmis pohtimaan järjestäytymistään osin uudestaan. Posti Palvelut Oy on liittynyt Paltan jäseneksi paketti- ja verkkokauppaliiketoiminnan työntekijöiden osalta. Ratkaisu on rakennettu viime päivien aikana yhdistelmänä erilaisista syksyn mittaan läpikäydyistä esityksistä. Postin aiemmin syksyllä tekemää liikkeenluovutusta ei siis peruta.

– Oli valitettavaa, että Postin täysin laillinen liiketoimintapäätös ja näiden 700 henkilön työehdot muodostivat esteen postialan varsinaisen työehtosopimuksen hyväksymiselle. Pidimme kuitenkin tärkeänä, että jännittynyt tilanne työmarkkinoilla saadaan laukeamaan ja siksi olimme valmiita malliin, jossa myös Palta on mukana, Tuomas Aarto kuvailee.

Uuden Posti Palvelut Oy:n pakettilajittelijoita koskevan työehtosopimuksen neuvottelevat jatkossa Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ja Palvelualojen työnantajat Palta. Alkava sopimuskausi pakettilajittelijoiden osalta päättyy 31.1.2022.

Lisätietoja: