Ammattiliitto Pro aikoo järjestää kahden vuorokauden lakon Baronassa. Pro väittää, että Palta yrittää siirtää ICT-alan teleoperaattoreiden alihankinta- ja asiakaspalvelutyön halvemman työehtosopimuksen piiriin. Palta ihmettelee väitteitä ja pitää niitä perusteettomina.

Paltan saamien tietojen mukaan suunniteltu lakko koskisi Barona Projektit Oy:n ja Barona Customer Care Oy:n Joensuun ja Kuusamon sekä ManpowerGroup Contact Center Oy:n Joensuun, Jyväskylän, Loimaan ja Turun toimipaikkojen toimihenkilöitä. Työtaistelun on tarkoitus alkaa torstaina 22.12. klo 6.00 ja päättyä perjantaina 23.12. klo 23.59.

Baronan palvelukeskuksissa noudatetaan työehtosopimuslain mukaisesti Palvelualojen työnantajat Paltan ja Palvelualojen ammattiliitto PAMin välistä puhelinpalveluja ja yhteyskeskuksia koskevaa työehtosopimusta. Pron mielestä sovellettava työehtosopimus on väärä.

– Kiistassa on kysymys siitä mitä työehtosopimusta ICT-alan teleoperaattoreiden alihankinta- ja asiakaspalvelutyössä kuuluu soveltaa. Asia on parhaillaan työtuomioistuimen käsiteltävänä ja siihen saadaan ratkaisu lähiaikoina. Pron kannattaisi rauhassa odottaa asian ratkeamista, eikä lähteä lakkojen tielle. Varaslähtö joululomalle näyttää vähintäänkin omituiselta, eikä se edistä Pron vaatimuksia millään tavalla, Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto sanoo.

– Laajemmin Pron toiminnassa on kyse järjestöpolitiikasta. Se on jo pitkään pyrkinyt laajentamaan oman työehtosopimuksensa soveltamisalaa PAM:n sopimuksen tontille. Tämäkin kiista on nähtävä osana samaa kokonaisuutta, Tuomas Aarto jatkaa.

Lisätiedot:
varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, Palta, p. 040 152 0073

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. Meillä on 1 700 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta ja on EK:n suurimpia jäsenliittoja.