Pro jatkaa painostusta ICT-alalla – uhkaa nyt lakolla

Pro jätti tänään varoituksen ICT- alan toimihenkilöjä koskevasta lakosta. Palta on harmissaan siitä, että Pron toiminta ICT-alalla on enemmän sanelua ja kiristystä kuin ratkaisuhakuista neuvottelua.

Pro aloitti uhittelunsa reilu viikko sitten marssimalla ulos neuvotteluista ja julistamalla ICT-alan toimihenkilöille ylityökiellon ja paikallisen sopimisen kiellon. Neuvotteluja käytiin alkuviikosta ajoittain eteenpäin vievässä ja rakentavassa hengessä. Palta oli valmis jatkamaan neuvotteluja normaalisti. Pro kuitenkin päätti katkaista neuvottelut keskiviikkona ja ilmoitti tänään uusista työtaistelutoimista.

Pro on kiertänyt vuokratyökysymystä kuin kissa kuumaa puuroa, eikä tästä neuvottelujen vaikeimmasta kysymyksestä ole vielä edes kunnolla keskusteltu. Pro on esittänyt vuokratyötä ja alihankintaa koskevia vaatimuksia, jotka kiristäisivät olennaisesti jo ennestään raskaita työehtosopimusmääräyksiä ICT-alalla.

– ICT-alan yritykset käyttävät vuokratyötä vastuullisesti ja sen käytölle on selkeät perusteet. Vuokratyö on työsuhteessa ja työehtosopimusten alaisuudessa tehtävää työtä ja aivan yhtä arvokasta kuin kaikki muukin työ. Vuokratyön ja alihankinnan rajoittaminen lähinnä periaatteellisista syistä on kestämätöntä yritysten liiketoiminnan kannalta ja sopii huonosti nykypäivän asiakaslähtöiseen palvelutoimintaan, Paltan työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara sanoo.

– Digitalisaatio ja työn murros muuttavat myös ICT-alan työtä ja työn tekemisen muotoja. Murroksesta ei selviä tarrautumalla menneisyyteen tai teeskentelemällä että maailma ei muutu, Sajavaara jatkaa.

ICT-alan toimihenkilöiden työehdoista on neuvoteltu 10 viikkoa ja neuvottelut ovat edelleen pahasti levällään. Palta haluaa ratkaista asian mahdollisimman nopeasti. Neuvottelujen siirtäminen usealla kuukaudella eteenpäin ei edesauta ratkaisun löytymistä.

Tänään ilmoitetun lakon on määrä alkaa 27.11. klo 06.00 ja päättyä 1.12.2017 klo 23.59. Alalla työskentelee noin 12 000 työntekijää.

työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara, Palta, p. 040 705 0939
johtava asiantuntija Timo Yli-Koivisto, Palta, p. 040 563 3440

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Paltalla on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta.

Rahoitusalan viikonlopputyö: Asiakaspalvelun toimittava kaikissa olosuhteissa

Rahoitusalan tes-neuvotteluja on käyty jo neljä kuukautta, jona aikana palkansaajapuoli on järjestänyt kaksi kahden päivän lakkoa. Myös ylityökielto on ollut voimassa pitkään. Valtakunnansovittelija esitti 31.1.2018 kiistaan molempien osapuolten vaatimuksia huomioivan sovintoesityksen, jonka Ammattiliitto Pro ja Ammattiliitto Nousu hylkäsivät viime perjantaina. Finanssiala ry (FA), Palvelualojen työnantajat Palta ry sekä ylempiä toimihenkilöitä edustava YTN olisivat sovintoesityksen hyväksyneet. Kiistaa on käyty erityisesti viikonlopputyön järjestämisestä.