Ammattiliitto Pro on antanut lakkovaroituksen kolme päivää kestävästä lakosta Baronassa. Pron mukaan Palta ja Barona yrittävät pakottaa ICT-alan alihankintaa tekevän henkilöstön työskentelemään nykyistä huonommilla ehdoilla ja heikentää ICT-alan työehtosopimuksen laajuutta. Väitteet eivät pidä paikkaansa.

Kiistassa on kysymys siitä, mitä työehtosopimusta ICT-alan alihankintatyössä kuuluu soveltaa. Palta ja Barona eivät ole heikentämässä henkilöstön etuja millään tavalla, eivätkä ole muuttaneet työehtosopimusten soveltamisalaa aikaisemmasta.

Baronan palvelukeskuksissa noudatetaan työehtosopimuslain mukaisesti Palvelualojen työnantajat Paltan ja Palvelualojen ammattiliitto PAMin välistä puhelinpalveluja ja yhteyskeskuksia koskevaa työehtosopimusta. Lain mukaan työnantajan järjestäytyminen työnantajaliittoon ja yrityksen toiminta ratkaisevat, mitä työehtosopimusta työnantaja on velvollinen noudattamaan.

Pron lakkovaroitus koskee Barona Projektit Oy:n ja Barona Customer Care Oy:n Joensuun ja Kuusamon sekä ManpowerGroup Contact Center Oy:n Joensuun, Jyväskylän, Loimaan ja Turun toimipaikkojen toimihenkilöitä. Lakon on tarkoitus alkaa keskiviikkona 22.2. klo 6.00 ja päättyä perjantaina 24.2. klo 23.59. Pro järjesti vastaavan lakon viimeksi joulun alla, jolloin samat toimihenkilöt olivat lakossa kaksi päivää.

Lisätiedot:
työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara, Palta, p. 040 705 0939

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. Meillä on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta ja on EK:n toiseksi suurin jäsenliitto.