Ammattiliitto PRO ja Palvelualojen työnantajat PALTAn eivät ole päässeet sopuratkaisuun Raha-automaattiyhdistystä koskevassa kiistassa. Myös PROn väite siitä, että kyse olisi sopimusshoppailusta, on virheellinen.

– PALTA ja PRO ovat neuvotelleet sovintoratkaisun aikaansaamiseksi, mutta sopua ei syntynyt, toisin kuin PRO väittää. Viimeisimmän sovintoesityksen jätimme PROlle maanantaina 3.11.2014, mutta PRO hylkäsi esityksen, toteaa Palvelualojen työnantajat PALTAn varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

Myös PROn väite sopimusshoppailusta on käsittämätön. – Kyse on siitä, mitä jo olemassa olevaa RAY:n työehtosopimusta noin 30 RAY:n työntekijään pitäisi soveltaa.

– Kyseessä on normaali työehtosopimuksen tulkintaa koskeva kiista, joka viime kädessä ratkaistaan työtuomioistuimessa. Tällaisessa tilanteessa yksittäisen työnantajan mustamaalaaminen on epäreilua ja vastuutonta.

Lisäksi PALTA kummeksuu sitä, miksi PRO ruotii tiedotteessaan keskusjärjestöjen välistä neuvottelujärjestelmän kehittämishanketta.  – Jo neuvottelujen alkaessa työnantaja- ja palkansaajapuoli sopivat, ettei neuvottelujen sisältöjä kommentoida julkisuudessa, jotta neuvottelijoille taataan työrauha, Aarto toteaa.

PALTA ja PROn välisessä kiistassa on kyse tietyissä Raha-automaattiyhdistyksen tehtävissä sovellettavista työehtosopimuksista. Yhtiössä toteutetun palkkausjärjestelmätarkastelun yhteydessä noin 30 aiemmin toimihenkilösopimuksen piirissä ollutta työntekijää on siirretty työntekijäsopimuksen piiriin. Perusteena siirrolle on se, että kyseiset tehtävät kuuluvat sisältönsä perusteella työntekijäsopimuksen soveltamisalaan.

varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto