Palvelualojen työnantajat PALTA ja Sähköliiton ammattiosasto n:o 177 tapasivat tänään valtakunnansovittelijan toimistolla. Paikalla olivat myös Sähköliiton sekä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n edustajat. Ammattiosasto ei edelleenkään hyväksynyt sille esitettyä ratkaisumallia, joten työsulku VR Track Oy:ssä alkaa huomenna 31.7. klo 7.00.

Sähköliiton sopimusoikeuksia koskeva järjestöpoliittinen riita on ollut vireillä jo pitkään. Sen kestäessä kiistan käynnistänyt Sähköliiton ammattiosasto on toteuttanut useita työtaisteluita ja häirinnyt muutoinkin yhtiön toimintaa monin tavoin. Viimeisimmät lakot ammattiosasto perui yksipuolisesti vasta sen jälkeen, kun PALTA oli jättänyt työsulkua koskevan ilmoituksensa.

Peruutetuista työtaistelutoimenpiteistä huolimatta ammattiosaston vaatimukset ovat edelleen pöydässä eikä näköpiirissä ole, että tilanne VR Track Oy:ssä rauhoittuisi pysyvästi normaalein toimenpitein. Tämän vuoksi PALTA on pakotettu käynnistämään aiemmin ilmoittamansa työsulun.

– On kaikkien edun mukaista, että VR Track Oy:n tilanne saadaan vakautettua niin pian kuin mahdollista. Yhtiön toiminta ei enää jatkossa voi olla yksittäisen ammattiosaston jatkuvan oikuttelun varassa. Tilanteen laukeaminen edellyttää, että ammattiosasto sitoutuu työrauhan ylläpitämiseen eikä jatka enää nykyisen työehtosopimusjärjestelmän romuttamiseen tähtääviä operaatioitaan. Se tie on nyt kuljettu loppuun, toteaa PALTA:n varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

VR Track Oy:ssä toimeenpantava työsulku kestää kolme viikkoa. Työsulun aikana yhtiö tekee kaiken voitavansa, jotta sulun vaikutukset junaliikenteeseen jäisivät mahdollisimman pieniksi. Lähes 95 prosenttia VR Track Oy:n henkilöstöstä on työrauhan piirissä.

Varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto,
puhelin 040 1520073