Suomen lentoemäntä- ja stuerttiydistys SLSY:n Airpron matkustamohenkilökuntaa koskeva lakko alkoi tänään 1.4. klo 7.00 ja päättyy klo 14.00. Lakolla ei odoteta olevan vaikutuksia lentoliikenteeseen. Lakko koskee sellaista Helsingistä lähtevää liikennettä, jolle Airpro toimittaa matkustamohenkilökuntaa.

SLSY väittää yleissitovuuteen vedoten, että myös Airpron tulisi noudattaa oman työehtosopimuksensa sijaan SLSY:n solmimaa sopimusta.

– Yleissitovuusperiaate ei liity tähän asiaan mitenkään. Se koskee vain järjestäytymättömiä työnantajia. Työehtosopimuslain mukaisesti Airprolla on velvollisuus noudattaa itseään koskevaa työehtosopimusta, jonka PALTA on solminut yhdessä Pardian ja JHL:n kanssa, sanoo PALTAn varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

SLSY:n tavoitteena on, että Airpro luopuisi omasta työehtosopimuksestaan ja siirtyisi noudattamaan SLSY:n sopimusta. Tämä vahvistaisi SLSY:n järjestöllistä ja sopimuksellista asemaa matkustamohenkilöstöä edustavana liittona. Kuitenkin vain runsas kaksi prosenttia Airpron työntekijöistä on SLSY:n jäseniä, mikä käytännössä tarkoittaa noin 25 työntekijää.

Lisätietoja:
Varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, 040 152 0073