Tuomas Aarto Paltan uudeksi toimitusjohtajaksi

Palvelualojen työnantajat Palta ry:n hallitus on nimittänyt Paltan uudeksi toimitusjohtajaksi 1.3.2018 lukien Tuomas Aarton. Hän toimii tällä hetkellä Paltan varatoimitusjohtajana ja vastaa työmarkkina-asioista. Paltan nykyinen toimitusjohtaja Riitta Varpe on ilmoittanut jäävänsä eläkkeelle kesällä 2018.

Tekniikan lisensiaatti, eMBA Riitta Varpe on hoitanut Paltan toimitusjohtajan tehtäviä liiton perustamisvuodesta 2011 lähtien. Jo ennen Paltaa hän oli tehnyt merkittävän uran yksityisen ja julkisen sektorin eri tehtävissä Suomessa ja ulkomailla.

– Haluan kiittää Riitta Varpea erinomaisesta työstä Paltan toimitusjohtajana. Hänen johdollaan Paltasta on tullut yksi Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n suurimmista jäsenliitoista ja merkittävä elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. Riitan henkilökohtaisella panoksella on ollut suuri merkitys palvelualojen tunnettuuden kasvussa ja merkityksen ymmärtämisessä, toteaa Paltan hallituksen puheenjohtaja Pekka Vauramo.

Paltan visio olla uuden työn edelläkävijä ja digimurroksen puolestapuhuja on koko Suomen menestyksen kannalta erittäin tärkeä, sillä palvelualat ovat digitalouden työllistäviä kasvu- ja vientialoja.

– Paltalla on hyvä strategia, jonka pohjalta on helppo rakentaa tulevaisuutta. Lähikuukausien tärkein tehtäväni on kuitenkin saattaa meneillään oleva työmarkkinakierros Paltan osalta päätökseen, toteaa tuleva toimitusjohtaja Tuomas Aarto.

– Erityisen iloinen olen siitä, että hallitus päätyi valitsemaan seuraajakseni Tuomaksen. Tuomas tuntee Paltan, sen jäsenyritykset ja loistavan henkilöstön. Jatkamme vielä muutaman kuukauden yhdessä, mutta hänen johdollaan Palta voi katsoa luottavaisesti tulevaisuuteen. Eläkeikäni osui juuri hyvään saumaan, toteaa Riitta Varpe.

Tuomas Aarto (s. 1973) on toiminut Paltan työmarkkinajohtajana vuodesta 2012 ja varatoimitusjohtajana vuodesta 2013 lähtien. Koulutukseltaan hän on oikeustieteen kandidaatti ja varatuomari. Ennen Paltaa Aarto on työskennellyt mm. hallintojohtajana Empower-konsernissa sekä työmarkkinajohtajana Energiateollisuus ry:ssä.

Tuomas Aarto

Pekka Vauramo, hallituksen puheenjohtaja, Palta ry, puh. 09 808 4001
Riitta Varpe, toimitusjohtaja, Palta ry, puh. 040 534 5353

Mediakuvia: https://www.palta.fi/medialle/

Paltan ekonomistit: Kasvun hidastuminen yllättää yritykset

Talouden ennustaminen näyttää vaikeammalta kuin pitkään aikaan. Suomessa yritysten kasvu on vielä vahvaa, mutta näkymät ovat heikentyneet selvästi. Palvelualan yritysten kasvu ja työllistäminen ovat jatkuneet kesän jälkeen ripeänä. Arvioimme, että palvelujen kasvu jatkuu myös matalasuhdanteessa. Suomalaisten palvelujen vienti vetää jopa yli kansainvälisen kysyntäpotentiaalin.

Antti Vasarasta Paltan uusi puheenjohtaja

Torstaina 15.11.2018 Helsingissä järjestetyssä syyskokouksessaan Palvelualojen työnantajat PALTA ry valitsi uuden puheenjohtajan ja hallituksen vuodelle 2019. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n toimitusjohtaja Antti Vasara. Kahdesta varapuheenjohtajasta toisena jatkaa toimitusjohtaja Satu Yrjänen (Kantar TNS Oy) ja toiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin toimitusjohtaja Juha Luusua (Eltel Networks Oy).

Paltan ekonomistit: Hallituksella on käyttämätön kortti taskussaan

Yksityisen palvelualan kevään liikevaihtokehitys oli pettymys. Myynnin ja henkilöstön määrän kasvu jatkuu kuitenkin ripeänä. Paltan tuoreen digitutkimuksen mukaan yritysten digipanostuksilla on suora yhteys kasvuun ja kansainvälistymiseen. Koko Suomea vaivaava pula osaajista hidastaa myös digiyritysten kasvua. Suomen hidastuvalla talouskasvulla on kovat rajoitteet. Hallitus voi kuitenkin päätöksillään edistää tuottavuutta ja talouskasvua panostamalla osaamiseen.

Digitaloudesta kasvua 2018 -tutkimus: Asiakaskokemuksen merkitys on ymmärretty

Digitalisaation ratkaiseva merkitys ymmärretään palveluyrityksissä entistä laajemmin. Viidennes palveluyrityksistä kokee olevansa alansa digikehityksen eturintamassa. Lisäksi kolmannes seuraa ja pyrkii hyödyntämään kehitystä. Yrityksen kasvu kytkeytyy tulosten perusteella vahvasti digitaalisuuden hyödyntämiseen ja kansainvälistymiseen.

Talouden timantti kaipaa hiomista

Kuvittele itsesi 1970-luvulle. Lasse Viren on pinkaissut neljännen kultansa. Radiossa soi Abba. Hippeily on taakse jäänyttä elämää, ja maailma on vakavoitunut kylmän sodan edessä. Öljykriisi nostattaa kaikkien niskakarvoja, sillä koko talous pyörii tavaran himon ja omistamisen ympärillä. Koska tavallisetkin tavarat ovat kalliita, tavaran valmistaminen on haluttu ja tavoiteltu osa globaalia työnjakoa. Pienemmässäkin pitäjässä tupruttaa tehtaan savupiippu.