Työrauhajärjestelmä uudistettava – VRssä jälleen laiton lakko

Palvelualojen työnantajat PALTA pitää valitettavana, että työmarkkinakeskusjärjestöjen työrauhaneuvottelut kariutuivat helmikuussa. PALTAn jäsenyritys VR:ssä on lyhyen ajan sisään tehtailtu kolme laitonta lakkoa, viimeisin tänään kun VR:n asentajat marssivat ulos työpaikoiltaan.

– Lakko on laiton ja tuomittava, sanoo Palvelualojen työnantajat PALTAn varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

– Tämänpäiväinen osoittaa, että työntekijät voivat tehtailla lakkoja mielensä mukaan, koska seuraamukset lakoista ovat niin olemattomat. On valitettavaa, että työrauhajärjestelmän uudistaminen helmikuussa kariutui. Laittomat työtaistelut ovat Suomen työmarkkinajärjestelmän suurin yksittäinen ongelma ja asiaan on saatava muutos.

Lakossa ovat kaikki Helsingin varikon noin 300 työntekijää sekä asentajia Oulusta, Tampereelta ja Kouvolasta. Työntekijät eivät hyväksy työehtosopimuksen mukaista tapaa käsitellä erimielisyyksiä, vaan yrittävät työtaisteluilla vauhdittaa omia tavoitteitaan.

Vuoden 2014 syyskuun loppuun mennessä työtaisteluiden aiheuttamat työpäivämenetykset ylittivät jo koko edellisen vuoden 2013 tason. Valtaosa työtaisteluista oli laittomia.

Varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, 040 152 0073

Lennonjohtajat hylkäsivät jo toisen sovintoesityksen

Suomen Lennonjohtajien Yhdistys (SLJY) hylkäsi tänään 14.2.2019 jo toisen valtakunnansovittelijan tekemän sovintoehdotuksen. Siinä lennonjohtajien palkkoja olisi korotettu yleisen linjan mukaiset 3,2 prosenttia. Lennonjohtajien ratkaisu merkitsee sitä, että kiista jatkuu. Työnantajaa kiistassa edustava Palvelualojen työnantajat Palta olisi puolestaan toivonut, että tilanne olisi jo lauennut. Siksi se hyväksyi myös tämän toisen sovintoehdotuksen.

Lennonjohtoon uusi työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle uuden ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettu työsulku alkaa lauantaina 23.2.2019 kello 18.00 ja päättyy maanantaina 25.2.2019 kello 9.00. Paltan jättämällä työsulkuilmoituksella pyritään vauhdittamaan neuvotteluja ja lisäämään Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry:n (SLJY) jäsenten halukkuutta sopia yleisen linjan mukaisesta työehtosopimusratkaisusta.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.