Palvelualojen työnantajat PALTA on tänään jättänyt valtakunnansovittelijan toimistoon ja vastapuolelle ilmoituksen uudesta sähköliittolaisia sähköasentajia koskevasta työsulusta. Uusi työsulku alkaa välittömästi edellisen päätyttyä eli torstaina 21.8.2014 klo 7.00 ja sen on tarkoitus päättyä kolmen viikon päästä torstaina 11.9.2014 klo 7.00.

Sähköliiton ammattiosasto n:o 177:n käynnistämä järjestöpoliittinen riita VR Track Oy:ssä on ollut käynnissä jo pitkään. Prosessin kestäessä osasto on toimeenpannut useita työtaistelutoimenpiteitä ja pyrkinyt muutoinkin toimillaan aiheuttamaan työnantajalle mahdollisimman paljon vahinkoa. Viimeisimmät lakot se perui yksipuolisesti vasta PALTA:n annettua parhaillaan käynnissä olevaa työsulkua koskevan ilmoituksen.

Lakkojen perumisesta huolimatta tilanne itse riidassa on ennallaan. Viimeksi asiaa käsiteltiin PALTA:n, ammattiosaston, Sähköliiton sekä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n kesken tuloksetta valtakunnansovittelijan toimistolla 30.7.

– Ammattiosaston vaatimusten suhteen ollaan käytännössä lähtöruudussa, eikä yhtiön tilanteen rauhoittuminen ole edelleenkään näköpiirissä. Onkin oletettavaa, että osasto jatkaa omien vaatimustensa ajamista entisin tavoin ja keinoin. Tämän vuoksi PALTA:lla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin jatkaa puolustuksellista työsulkua myös nykyisen sulun päättymisen jälkeen, toteaa PALTA:n varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

PALTA:n tavoitteena on tilanteen mahdollisimman nopea laukeaminen ja yhtiön toimintaedellytysten pikainen normalisoituminen.

– Tämä edellyttää sitä, että ammattiosasto luopuu yrityksistään kaataa rautatiealan nykyinen sopimusjärjestelmä sekä sitoutuu lopettamaan jatkuvien lakkojen ja muiden häiriöiden tehtailun VR Track Oy:ssä, Tuomas Aartojatkaa.

Työsulku ei koske hengen ja terveyden turvaamiseksi tehtävää työtä.

Varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, PALTA
puhelin 040 1520073