Työtuomioistuin: IAU:n viime marraskuun lakko Airprossa oli laiton

Ilmailualan Unioni IAU ja sen kaksi ammattiosastoa järjestivät 24.11.2016 Airpro Oy:ssä lentoaseman turvatarkastajia koskevan työnseisauksen. Työtuomioistuin vahvisti eilen, että kyseessä oli laiton lakko.

Ilmailualan Unioni IAU, Finavian maapalvelutyöntekijät 009 ry ja Siviililentoliikenteen työntekijät ry väittivät lakkoa poliittiseksi, koska heidän mukaansa työnantaja olisi rajoittanut työntekijöiden järjestäytymisvapautta.

Työtuomioistuin ei löytänyt IAU:n väitteille mitään perusteita. Muutoinkin oikeus katsoi, että yhtiö oli toiminut kaikin tavoin asiallisesti ja toimivaltuuksiensa puitteissa. Näin ollen IAU ja sen ammattiosastot tuomittiin työrauhavelvollisuuden rikkomisesta erisuuruisiin hyvityssakkoihin.

– Olemme tyytyväisiä tuomioon. Lakko yritettiin työnantajaa mustamaalaamalla naamioida poliittiseksi, vaikka se oli selvästi laiton, Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto sanoo.

– Nykyinen työrauhalainsäädäntö on valitettavan hampaaton, eikä sen puitteissa kyetä estämään laittomia työtaisteluita. Asiaan tulisi saada pikainen korjaus. Nykytilasta kärsivät kaikki, Aarto jatkaa.

Työtuomioistuimen ratkaisu kokonaisuudessaan

Tästä oli kyse: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000004879405.html

varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto, Palta, p. 040 152 0073

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. Meillä on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta ja on EK:n toiseksi suurin jäsenliitto.

Rahoitusalan viikonlopputyö: Asiakaspalvelun toimittava kaikissa olosuhteissa

Rahoitusalan tes-neuvotteluja on käyty jo neljä kuukautta, jona aikana palkansaajapuoli on järjestänyt kaksi kahden päivän lakkoa. Myös ylityökielto on ollut voimassa pitkään. Valtakunnansovittelija esitti 31.1.2018 kiistaan molempien osapuolten vaatimuksia huomioivan sovintoesityksen, jonka Ammattiliitto Pro ja Ammattiliitto Nousu hylkäsivät viime perjantaina. Finanssiala ry (FA), Palvelualojen työnantajat Palta ry sekä ylempiä toimihenkilöitä edustava YTN olisivat sovintoesityksen hyväksyneet. Kiistaa on käyty erityisesti viikonlopputyön järjestämisestä.