Palvelualojen työnantajat PALTA käynnistää VR Track Oy:ssä työsulun 31.7.2014 klo 7.00 alkaen. Työsulku koskee sähköliittolaisia sähköasentajia ja se on puolustuksellinen toimenpide liiton ammattiosasto n:o 177:n pitkään jatkuneita työtaistelutoimenpiteitä vastaan. Työsululla pyritään rauhoittamaan tilanne yhtiössä mahdollisimman nopeasti.

Ammattiosasto ilmoittaa jatkuvasti uusista lakoista ja viimeksi myös niitä koskevista tukitoimista. Lisäksi ylityökielto on ollut päällä jo pitkään eikä ammattiosasto osoita minkäänlaista halua asioiden selvittämiseen. PALTA:lle ei tässä tilanteessa jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin turvautua työsulkuun. ”Tuomas Aarto, varatoimitusjohtaja, Palta.

Ammattiosaston parhaillaan käynnissä oleva viikon mittainen lakko päättyy perjantaina. Seuraavan lakon on ilmoitettu alkavan 26.7. klo 1.00 ja päättyvän 30.7. klo 7.00. Tätä jo järjestyksessään kolmatta lakkoa on tarkoitus tukea Destia Rail Oy:ssä ja Eltel Networks Oy:ssä järjestettävillä tukilakoilla. Toistaiseksi voimassa oleva ylityökielto alkoi 13.6.

– Ammattiosaston toiminta on amatöörimäistä eikä kokonaisuus tunnu olevan enää kenenkään hallinnassa. Osaston pelinappuloiksi näyttävät joutuneen työnantajan ja junamatkustajien lisäksi nyt myös osaston rivijäsenet. Tilanne on erittäin valitettava kaikkien kannalta, Tuomas Aarto jatkaa.

Työsulku kestää kolme viikkoa, ellei tilanne yhtiössä sitä ennen normalisoidu. Sen aikana VR Track Oy tekee kaikkensa, jotta tilanteen vaikutukset junaliikenteeseen jäisivät mahdollisimman pieniksi. Työsulku ei koske hengen ja terveyden turvaamiseksi tehtävää työtä.

Varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto